Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ "Solidarność"

Title
Przejdź do treści
Z najnowszych informacji dotyczących pracowników PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Biuro Spraw Pracowniczych zakomunikowało m. in. o podstawach wymiaru: nagrody jubileuszowej, odpraw emerytalno-rentowych i wysokości dodatku za pracę w porze nocnej.
IV Halowy Turniej Piłki Nożnej o Puchar Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ "Solidarność" pod patronatem Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” przeszedł do historii. Partnerami wydarzenia były: ZRK- DOM Sp. z o.o. w Poznaniu, Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej Sp. z o.o. w Krakowie i Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe Sp. z o.o. w Gdańsku.

Galeria
IV Halowy Turniej Piłki Nożnej o Puchar Sekcji Zawodowej Infrastruktury kolejowej NSZZ „Solidarność” (SZIK) pod patronatem Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” został rozegrany 31 stycznia 2025 r. w hali MOSiR w Łowiczu. Wzięło w nim udział rekordowa ilość 17 drużyn (ok. 170 zawodników) reprezentujących jednostki organizacyjne PLK Polskie Linie Kolejowe S.A. i spółki Grupy PLK.
Zapisy Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla pracowników PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dotyczące wskazania wysokości podstawy do wyliczenia nagrody jubileuszowej (pkt 3 Załącznika nr 12 do ZUZP) dla pracowników z odpowiednim stażem pracy dają Prezesowi Zarządu uprawnienie do wydania stosownej Decyzji.
Na jej podstawie, Decyzją Nr 7/2025 Prezesa Zarządu PKP PLK S.A. z dnia 29.01.2025 r., średnie wynagrodzenie zasadnicze z IV kwartału 2024 r. w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., stanowiące podstawę wymiaru nagrody jubileuszowej w 2025 r., wynosi 4 857,89 zł.
Już niedługo, bo od 2027 r. wejdą w życie kolejne przepisy w ramach Europejskiego Zielonego Ładu. Jednym z nich będzie system ETS 2, który obejmie gospodarstwa domowe korzystające z paliw kopalnych, a także transport drogowy.
W sektorze transportu Unia postuluje, by od 2035 r. wszystkie nowe samochody osobowe i dostawcze były bezemisyjne. Oznacza to w praktyce, że jeżeli będziemy chcieli mieć nowy samochód to tylko o napędzie elektrycznym.
W ostatnich dniach w Polsce coraz częściej pojawiają się informacje dotyczące prób wprowadzenia takich regulacji prawnych, które mogą prowadzić do ograniczenia wolności słowa w internecie i mediach społecznościowych. Przykłady takich informacji bez problemu możemy znaleźć w tekście np.: „Dziennik Gazeta Prawna” z dnia 13 stycznia 2025 r. oraz w wielu innych źródłach.
Zgodnie z doniesieniami, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) miałby prawo nakazywać blokadę treści uznanych za niezgodne z prawem w procedurze trwającej od 2 do 21 dni, bez wcześniejszego informowania autora treści.
Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie PLK podjęło decyzję o odwołaniu z dniem 22 stycznia 2025 r. Piotra Kubickiego - członka Zarządu ds. transformacji cyfrowej.
W komunikacie podano: „Skarb Państwa oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. informują, że Spółka działa w sposób ciągły, bez zakłóceń”.
Początek roku to czas podsumowań, planowania, budowania budżetów i strategii działań na najbliższe miesiące, a także ustalenie nowych celów.
Zebranie Rady Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” w dniu 15 stycznia 2025 r. połączone ze spotkaniem świąteczno-noworocznym, rozpoczął przewodniczący Henryk Sikora.

Galeria
Obowiązek planowania urlopów wypoczynkowych przez pracodawcę jest jasno określony w art. 163 Kodeksu pracy. Stanowi on, że pracodawca ma obowiązek sporządzenia planu urlopów w oparciu o wnioski pracowników oraz z uwzględnieniem konieczności zapewnienia normalnego toku pracy. Przepis ten ma odniesienie również w regulaminach pracy jednostek organizacyjnych PLK, w których znajdują się zapisy, że urlop wypoczynkowy udzielany jest zgodnie z planem urlopów. Niestety, w PLK jeśli chodzi o planowanie urlopów na 2025 rok doszło do zaniedbań w tym zakresie, gdyż proces ten nie został jeszcze rozpoczęty i przeprowadzony.
Świąteczne spotkanie kolejarzy i ich rodzin rozpoczęło się Mszą św. w kaplicy Arcybiskupów Krakowskich. W czasie homilii ks. Grzegorz Szewczyk m.in. zwrócił uwagę, że w Kościele trwa Rok Jubileuszowy, który jest okazją do głębszego zjednoczenia się z Chrystusem, do czerpania mądrości, siły i łaski do życia zgodnego z Ewangelią. – Jesteśmy pielgrzymami nadziei – to wielkie zadanie, jakie zadał nam Ojciec Święty Franciszek – mówił ks. Grzegorz Szewczyk nawiązując do hasła Roku Jubileuszowego zachęcając, by dawać nadzieję każdemu, z kim się spotkamy.

Galeria
Z inicjatywy Andrzeja Glicy, przewodniczącego „Solidarności” w Pomorskim Przedsiębiorstwie Mechaniczno-Torowym w Gdańsku (PPM-T), 10 stycznia 2025 r. odbyło się zebranie Komisji Zakładowej NSZZ „Solidarność”. Uczestniczyli w nim m.in.: Henryk Sikora, przewodniczący Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” (SZIK), Michał Ulatowski, prezes PPM-T (od października 2023 r.) i Beata Bednarczyk, członek Zarządu.
W manifestacji 9 stycznia 2025 r. przed siedzibą Ministerstwa Aktywów Państwowych w Warszawie związkowcy z Regionu Śląsko-Dąbrowskiego NSZZ „Solidarność” protestowali przeciwko zamykaniu elektrowni Rybnik oraz elektrowni Dolna Odra.
Manifestacja rozpoczęła się przed warszawską siedzibą spółki PGE Polska Grupa Energetyczna (która zdecydowała o przyspieszonej likwidacja), a następnie protestujący przeszli pod Ministerstwo Aktywów Państwowych, od którego ta decyzja zależy.
9 stycznia 2025 r. w Warszawie ponad 5 tysięcy związkowców z „Solidarności” zaprotestowało przeciwko Zielonemu Ładowi i jego skutkom w postaci zamknięcia polskiego przemysłu, górnictwa i energetyki i w konsekwencji likwidacji tysięcy miejsc pracy.
Od 1 stycznia 2025 r. minimalne wynagrodzenie brutto w Polsce wzrosło z 4 300 zł do 4 666 zł, co oznacza wzrost o 366 zł w porównaniu z wysokością obowiązującą od 1 lipca 2024 r. (minimalna stawka godzinowa wzrośnie do 30,50 zł). Wzrost od stycznia br. będzie jedynym w tym roku, a nie jak to miało miejsce w poprzednich latach, gdzie minimalne wynagrodzenie podwyższane było dwukrotnie (styczeń i lipiec).
Na podstawie zapisów Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy obowiązującego w PLK spowoduje to wzrost niektórych dodatków do wynagrodzenia.
Oczekiwana od kilku tygodni przez pracowników PLK nagroda finansowa – jednorazowa wypłata została sfinalizowana. Środki finansowe na ich wypłatę pochodzą z oszczędności funduszu wynagrodzeń, gdyż spółka pracowała w ciągu 2024 r. niższym zatrudnieniem niż wynikało to z planu o ok. 200 etatów. Ponadto swoją „cegiełkę” mającą wpływ na wysokość nagrody mają niektóre zakłady, które niewykorzystane fundusze przekazały do Centrali PLK.
Reasumując, ważne jest, że dodatkowe pieniądze w formie nagrody zostaną pracownikom wypłacone, a jej wysokość jest miłą niespodzianką i dobrym rozpoczęciem 2025 r.
19 grudnia 2024 r.
Rada Nadzorcza PLK spotkała się na comiesięcznym posiedzeniu, które odbyło się w siedzibie Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Poprzedziło je spotkanie Komitetu Audytu Rady Nadzorczej, który zajmował się sprawozdawczością PLK i raportami z audytów wewnętrznych w wybranych obszarach działalności PLK.
Obrady rozpoczęły sprawy proceduralne, przyjęcie porządku obrad oraz protokołu z poprzedniego posiedzenia Rady (29 listopada 2024 r.).
Jak wynika z tytułu w tym najodleglejszym miejscu, które leży za siedmiokrotnym ogrodzeniem ma znajdować się spółka. Czasem bywa to niedostępna i mroczna spółka, a czasem szczęśliwa i wolna od znojów i nieszczęść. Zaczynajmy i sami ocenicie nasi wierni czytelnicy.
Od czasu powołania obecnego zarządu naszej „bajkowej spółki” praktycznie nie ma tygodnia aby nie pojawiała się oficjalna informacja o zmianach kadrowych na „kluczowych stanowiskach menedżerskich”. Dyrektorzy i ich zastępcy na poziomie zakładów, centrali, regionów i pozostałych jednostek organizacyjnych, członkowie rad nadzorczych i zarządów spółek zależnych, z całą pewnością nie mogą spać spokojnie – w szczególności ci, którzy sprawowali swoje funkcje w czasach poprzedzających zmianę zarządu. Oczywiście należy pominąć przypadki osób, które mając stosowne uprawnienia postanowiły z własnej woli zakończyć karierę zawodową odchodząc na emeryturę.
Po przeprowadzonym postępowaniu kwalifikacyjnym 20 grudnia 2024 r. został powołany nowy zarząd PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji. Stanowisko prezesa od 1 lutego 2025 r. obejmie Agnieszka Wasilewska-Semail. Do zarządu, który rozpocznie pracę w styczniu 2025 r., zostali powołani ponadto Artur Warsocki, Sebastian Miller i Paweł Miłek.
W dniu 17 grudnia 2024 r. odbyło się spotkanie związków zawodowych działających w PLK z Piotrem Wyborskim, prezesem PLK oraz Magdaleną Jończyk, dyrektor Biura Spraw Pracowniczych Centrali Spółki. Sekcję Zawodową Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” reprezentowali: Henryk Sikora przewodniczący, Zdzisław Jasiński, Piotr Pazera i Roman Kowalski, członkowie Prezydium.
13 grudnia 2024 r., w 43. rocznicę wprowadzenia stanu wojennego NSZZ ”Solidarność” w całej Polsce organizowała uroczystości poświęcone ofiarom komunistów rządzących w PRL.
13 grudnia 1981 r., formalnie decyzją Rady Państwa (antydatowaną na 12 grudnia), a faktycznie na polecenie gen. Wojciecha Jaruzelskiego, wprowadzono w Polsce stan wojenny. W nocnej operacji z 12 na 13 grudnia wzięło udział ponad 30 tys. funkcjonariuszy MSW i ponad 70 tys. żołnierzy. Powołano Wojskową Radę Ocalenia Narodowego – niekonstytucyjny organ, pozbawiony realnej władzy, którą w rzeczywistości dzierżyła grupa partyjnych działaczy i wojskowych, skupiona wokół Jaruzelskiego.
W dniu 12 grudnia 2024 r. w siedzibie Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) odbyło się spotkanie w celu wypracowania działań zapobiegawczych wydarzeniom typu SPAD (z ang. Signal Passed at Danger). Zdarzenia SPAD to niezatrzymanie się pojazdu kolejowego przed sygnałem „Stój” lub w miejscu, w którym powinien się zatrzymać, albo uruchomienie pojazdu kolejowego bez wymaganego zezwolenia.
„Solidarność” organizuje różne akcje związane z realizacją swoich zadań statutowych. Swoją aktywność, związek prowadzi w wielu obszarach. Jednak nic się nie dzieje samo. Aby móc działać potrzebni są właściwi ludzie, którzy dadzą przykład i bezinteresownie podejmą trud organizacyjnej pracy dla dobra wspólnego.
W ostatnich dniach pracodawcy zrzeszeni w Związku Pracodawców Kolejowych uzgodnili ceny i opłaty za nabycie Ulgowych Usług Transportowych (UUT) w 2025 r. Ich wzrost nastąpił zgodnie z obowiązującym od listopada 2013 r. porozumieniem (czy ktoś jeszcze pamięta, że właśnie w 2013 r. o obronie ulg przejazdowych odbył się strajk, z efektów którego ochoczo korzystają do dziś nawet osoby nie będące członkiem związku zawodowego ...) i wyniósł 1,3% w porównaniu do cen z 2024 r. Natomiast zakres uprawnień pozostał bez zmian.

4 grudnia 2024 r. w siedzibie oddziału Regionu Mazowsze odbyło się zebranie Komisji Zakładowej NSZZ „Solidarność” działającej w Zakładzie Linii Kolejowych w Siedlcach.
Obrady prowadził przewodniczący komisji Sylwester Czyżyk. Składało się ono z dwóch części.

Galeria
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. od wielu lat realizują szeroki wachlarz inwestycji kolejowych, których celem jest modernizacja infrastruktury kolejowej w Polsce, rozwój nowoczesnych linii oraz zwiększenie liczby i jakości przewozów pasażerskich i towarowych.
Warto zadać sobie pytanie: kto realizuje te projekty w Spółce PLK? Być może ten artykuł pomoże dostrzec i docenić trud inwestycyjny „kolejarzy”. Bez nas nie ma i nie będzie inwestycji, bo… zwyczajnie same się nie zrealizują! Nad prawidłowym przebiegiem procesu inwestycyjnego czuwa sztab ludzi: wyspecjalizowana kadra fachowców z wielu branż.
W dniu 3 grudnia 2024 r. w siedzibie sekcji odbyło się ostatnie w tym roku kalendarzowym zebranie Rady Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” (SZIK). Porządek obrad obejmował najważniejsze sprawy, którymi w ostatnim czasie zajmowała się SZIK.

Galeria
29 listopada 2024 r.
Rada Nadzorcza PLK spotkała się na comiesięcznym posiedzeniu, które odbyło się w siedzibie Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Obrady rozpoczęły sprawy proceduralne, przyjęcie porządku obrad oraz protokołu z poprzedniego posiedzenia Rady (29 października 2024 r.).
Krajowa Sekcja Kolejarzy NSZZ „Solidarność” 18 listopada 2024 r. zorganizowała w Katowicach uroczystą galę z okazji Święta Kolejarza. To doniosłe wydarzenie zgromadziło znamienitych gości, w tym przedstawicieli najwyższych władz państwowych, samorządowych i kolejowych. Wśród honorowych uczestników znaleźli się m.in. Pan Andrzej Dera - Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej, Pan Adam Zaczkowski – I Wicewojewoda Śląski, a także Panowie Andrzej Bułczyński – Członek Zarządu PKP S.A. i Marcin Mochocki – Członek Zarządu PKP PLK S.A.

Galeria
W dniach 9-10 listopada 2024 r. odbyła się 41. Ogólnopolska Pielgrzymka Kolejarzy do Matki Bożej Częstochowskiej na Jasną Górę. Wydarzenie zgromadziło setki przedstawicieli środowiska kolejarskiego z całej Polski, którzy przybyli, aby oddać hołd Matce Bożej Częstochowskiej, modlić się za swoje rodziny oraz o pomyślność dla polskiej kolei i wszystkich pracowników sektora kolejowego.

Galeria

„Wielkiej Polski moc to my!” (hasło tegorocznego Marszu) to fragment Hymnu Młodych, polskiej pieśni narodowej, współcześnie śpiewanej jako hymn Młodzieży Wszechpolskiej, która wraz z Ruchem Narodowym, odpowiada za organizację Marszu Niepodległości od wielu lat. Pieśń powstała w 1926 roku wykonywana jest na melodię „Warszawianki 1831 roku”, autorem słów jest Jan Kasprowicz.
„Wielkiej Polski moc to my!” jest zatem hasłem wpisanym w polskie dziedzictwo narodowe. Wzięte na sztandary Marszu Niepodległości będzie postulatem, który poniesiemy ulicami Warszawy w dniu 11 listopada 2024 roku – postulatem politycznym, gospodarczym i społeczno-kulturowym.
Tyle wynosić będzie wysokość nagrody pieniężnej z okazji Święta Kolejarza w 2024 r. (wg. ZUZP pracownik zatrudniony na kolei powyżej 1 roku nabywa prawo do ww. nagrody w wysokości 10% jednomiesięcznego przeciętnego wynagrodzenia w PLK za rok poprzedni, która wyniosła 8 153,93 zł. stąd kwota 815,39 zł).
Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” pod koniec października br. wystąpiła do Zarządu PLK z wnioskiem o podwyższenie tej nagrody. Takie stanowisko przyjęła na swoim październikowym zebraniu Rada SZIK.
29 października 2024 r.
Rada Nadzorcza PLK obradowała na comiesięcznym posiedzeniu w składzie rozszerzonym, dziewięcioosobowym. Walne PLK powołało końcem września br. na członka Rady Pana Kazimierza Karolczaka (przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii). Obrady rozpoczęły sprawy proceduralne, przyjęcie porządku obrad oraz protokołu z poprzedniego posiedzenia Rady (19 września 2024 r.).
Z udziałem zaproszonych gości: Henryka Sikory, przewodniczącego Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” (SZIK) i Adama Janika, dyrektora Zakładu Maszyn Torowych (IM) w dniach 24-25 października 2024 r. w Krakowie odbyło się posiedzenie Komisji Zakładowej (KZ).
20 października 2024 r. w Kaplicy Dworca Głównego PKP oraz przy Pomniku św. Katarzyny Aleksandryjskiej odbyły się uroczystości upamiętniające 44 rocznicę Protestu Głodowego Kolejarzy.
Patronat Honorowy nad uroczystościami objął Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej, Pan Andrzej Duda.

Galeria
Członkowie Rady Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” w dniach od 16 do 17 października br. w Katowicach prowadzili obrady, na które w drugim dniu zaproszony został Piotr Wyborski, prezesa PLK.
Takie zestawienie osobowe pozwoliło usłyszeć głos przedstawicieli Rady reprezentujących wszystkich jednostki organizacyjne naszej Spółki. Liderzy organizacji przypisanych terytorialnie do każdej części Polski mogli poruszać problemy z całego obszaru, którym zajmuje się PLK. Z kolei obecność zaproszonego gościa pozwoliła na prawdziwą interakcję w ramach dialogu społecznego przedstawicieli Rady SZIK.

Galeria
Obradująca 16 i 17 października br. Rada Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” wypracowała kilka dokumentów. Najważniejszym z nich (który jest reakcją na aktualną sytuację w PLK) jest obszerne stanowisko ws. nakładania dodatkowych obowiązków dla dyżurnych ruchu. Związek wyraził w nim swój sprzeciw wobec nasilającym się działaniom administracji kolejowej, które nakładają wciąż nowe – dodatkowe obowiązki na dyżurnych ruchu. W trakcie obrad jeden z uczestników trafnie określił aktualną sytuację – „dyżurny ruchu jest od bezpiecznego prowadzenia ruchu pociągów, a nie do prowadzenia dokumentacji, a tu znowu zmiana Instrukcji Ir-1 i narzucanie kolejnego obowiązku ...”. Stanowisko trafiło m.in. do Zarządu PLK. Zachęcamy do jego przeczytania i kolportowania wśród pracowników inżynierii ruchu.
Nie samą pracą człowiek żyje! Człowiek potrzebuje również odpoczynku, relacji, rozrywki i rozwoju. Biorąc sobie te słowa do serca, w ostatni czwartek 10 października br. członkowie związku „Solidarność” zrzeszeni w Centrum Realizacji Inwestycji (CRI) wzięli udział w dwudniowym wyjeździe integracyjnym w Zakopanem.
Był to pierwszy taki wyjazd  zorganizowany przez Komisję Zakładową NSZZ „Solidarność” w Centrum Realizacji Inwestycji w Warszawie, w której mógł wziąć udział każdy członek „Solidarności”. Wyjazd ten miał na celu nie tylko odpoczynek od pracy zawodowej, ale przede wszystkim umożliwienie bliższego poznania się, wzmocnienie więzi i wymiany doświadczeń. Zakopane, będące jednym z najpopularniejszych górskich kurortów, stało się idealnym miejscem.

Galeria
Rada Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” 17 września br. przyjęła swoje stanowisko w sprawie zmian w Instrukcji o prowadzeniu ruchu pociągów Ir-1. Wyraziła w nim swój sprzeciw do zmian, które nakładają na dyżurnego ruchu dodatkowy obowiązek informowania maszynisty (w opisanych w instrukcji sytuacjach). Zmiana stanowi, że dyżurny ruchu „podaje sygnał zezwalający na semaforze wjazdowym dopiero po nawiązaniu łączności przez maszynistę lub sam powiadamia go o zmienionej organizacji ruchu”. Naszym zdaniem taka zmiana jest nie potrzebna. To przeniesienie odpowiedzialności za błędy maszynisty na dyżurnego ruchu co czyni go współodpowiedzialnym niemal w każdej kontrowersyjnej sytuacji.
A co na to PLK?
Krajowy Sekretariat Transportowców NSZZ „Solidarność” zorganizował we współpracy z działem szkoleń Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” dwa specjalistyczne szkolenia związkowe (we wrześniu i październiku br.). Wśród uczestników było dziesięciu przedstawicieli Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej.
Pierwsze z nich uczyło tworzenia - opracowania różnych form informacji oraz komunikowania się głównie za pośrednictwem mediów społecznościowych. Drugie ukazywało wszystko to co powinno charakteryzować lidera związkowego.
Pracownicy PKP Cargo stracili możliwość powoływania swojego przedstawiciela do zarządu spółki – wynika z uchwał poniedziałkowego walnego zgromadzenia akcjonariuszy spółki.
Akcjonariusze zdecydowali w poniedziałek o skreśleniu zapisu w statucie, na mocy którego rada nadzorcza wybierała jednego członka zarządu spośród kandydatów przedstawionych przez pracowników. Walne zgromadzenie zdecydowało też, że pracownicy będą mogli powołać do rady nadzorczej jednego przedstawiciela, a nie trzech jak dotychczas.
19 września 2024 r.
Rada Nadzorcza PLK spotkała się na comiesięcznym posiedzeniu, które odbyło się w siedzibie Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Poprzedziło je spotkanie Komitetu Audytu Rady Nadzorczej, który zajmował się raportami z audytów wewnętrznych w wybranych obszarach działalności PLK.
Obrady rozpoczęły sprawy proceduralne, przyjęcie porządku obrad oraz protokołu z poprzedniego posiedzenia Rady (22 sierpnia 2024 r.).
26 września 2024 r. przed siedzibą Ministerstwa Infrastruktury odbyła się pikieta przeciwko zwolnieniom ponad 4 tyś pracowników PKP Cargo (ok. 30 proc. załogi spółki).
To co teraz dzieje się w PKP Cargo to jawne łamanie praw pracowniczych i związkowych pod przykrywką „postępowania sanacyjnego”.

Galeria
Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” (SZIK) w swojej aktywności zajmuje się również problemem braku wymaganych obsad w zespołach pracowniczych w PLK. Przykładem tego jest choćby nasze wystąpienie do Centrali Spółki w sprawie zatrudnienia w zespole utrzymania i konserwacji drogi kolejowej. Ważnym zagadnieniem jest funkcjonowanie zespołów szybkiego usuwania awarii drogi kolejowej w ISE i braków kadrowych w tym zespole.
Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” przekazała do Centrali PLK Stanowisko nr 2/24 Rady Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” z dnia 17 września 2024 r. ws. wprowadzenia zmiany do Instrukcji o prowadzeniu ruchu pociągów Ir-1.
Jednocześnie związek zaapelował o rewizję wprowadzonych zmian, tak aby były one jednoznaczne i nie powodowały w każdym przypadku współodpowiedzialnego pracownika PLK (dyżurnego ruchu).
Jak wynika z informacji udostępnionych przez Główny Urząd Statystyczny w Polsce w 2022 r. aktywnie działało 11 656 organizacji związków zawodowych, funkcjonujących na różnych szczeblach. Osoby zrzeszone w związkach zawodowych stanowiły 4,7% w odniesieniu do dorosłej ludności Polski oraz 14,8% zatrudnionych na podstawie stosunku pracy w zakładach zatrudniających powyżej 9 osób.
Wyżej wskazane liczby wskazują, że stosunkowo duża liczba podmiotów działających jako związek zawodowy w oparciu o przepisy ustawy o związkach zawodowych sprawuje kontrolę nad danymi osobowymi znaczącej części społeczeństwa.
Skuteczne i sprawne funkcjonowanie związków zawodowych nie jest możliwe, jeżeli osoby w nich zrzeszone, a także opinia publiczna, przestaną im ufać. Do spadku zaufania członków związku zawodowego do zrzeszającej ich organizacji mogą potencjalnie przyczynić się m.in. negatywne zdarzenia związane z przetwarzaniem danych osobowych.
17 września 2024 r. w siedzibie sekcji obradowała Rada Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” (SZIK). To pierwsze po wakacyjne zebranie zdominowane zostało wydarzeniami z posiedzenia Rady Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” (KSK. 11.09.2024 r.) W tym dniu podjęto uchwałę, która przekształciła Radę KSK w Ogólnopolski Komitet Protestacyjno-Strajkowy, a także decyzje o oflagowaniu siedzib i pikiecie przed MI 26.09.2024 r.

Galeria
„Uczestniczę we wspólnocie Kościoła”. Pod takim hasłem 14 września 2024 r. odbyła się XXII Ogólnopolska Pielgrzymka Kolejarzy do bazyliki Bożego Miłosierdzia w krakowskich Łagiewnikach.
Uroczystej Mszy św., przewodniczył bp Jan Zając. Wśród koncelebrantów byli duszpasterze kolejowi, w tym: ks. Eugeniusz Zarębiński, krajowy duszpasterz kolejarzy, ks. Ryszard Marciniak, animator Katolickiego Stowarzyszenia Kolejarzy Polskich i ks. Grzegorz Szewczyk, duszpasterz kolejarzy Archidiecezji Krakowskiej.

Galeria
Film z wyprawy do źródeł Wisły, czyli III górski trekking na Baranią Górę
W dniu 11 września 2024 r. obradowała Rada Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” (KSK). Jej głównym tematem była dramatyczna sytuacja w PKP Cargo w restrukturyzacji (Cargo).
To co dzieje się w Polsce to komuna, której z racji wieku nie przeżyłem, ale czytałem o tym w książkach – powiedział Bartłomiej Mickiewicz, zastępca przewodniczącego Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”, który był gościem Rady.
Pielgrzymka odbędzie się tradycyjnie w drugą sobotę miesiąca 14 września pod hasłem „Uczestniczę we wspólnocie Kościoła”.
Do udziału w XXII Ogólnopolskiej Pielgrzymce Kolejarzy do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie Łagiewnikach zapraszają krakowscy kolejarze wraz z Duszpasterzem Kolejarzy Archidiecezji Krakowskiej ks. prałatem Grzegorzem Szewczykiem w łączności z Duszpasterzem Krajowym ks. prałatem Eugeniuszem Zarębińskim, Moderatorem Katolickiego Stowarzyszenia Kolejarzy Polskich ks. Ryszardem Marciniakiem oraz Zarządem KSKP.

Plakat
W dniu 6 września 2024 r. po raz trzeci, miłośnicy pieszych wędrówek po górach, stawili się na III górskim trekkingu zorganizowanym przez Sekcję Zawodową Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” (SZIK). Tym razem (w poprzednich trekkingach były to szczyty Pilsko i Wielka Racza) naszym celem było wejście na drugi co do wysokości szczyt Beskidu Śląskiego Baranią Górę (1220 m.).

Galeria
Ponad dwie godziny trwała spontaniczna blokada torów w Katowicach w obronie zwalnianych pracowników PKP Cargo i PKP Cargotabor. W obu tych spółkach w ramach zwolnień grupowych pracę ma stracić blisko 5 tys. ludzi, czyli prawie 30 proc. zatrudnionych.

Galeria
1 września 2024 r. obchodziliśmy 85 rocznicę wybuchu II wojny światowej – jednej z najtragiczniejszych kart w historii ludzkości. Wśród pierwszych ofiar brutalnej napaści hitlerowskich Niemiec znaleźli się niezłomni kolejarze ze stacji w Szymankowie, którzy stanęli w obronie Ojczyzny, oddając swoje życie w imię wolności. Każdego roku kolejowa „Solidarność” z głębokim szacunkiem oddaje hołd tym niezwykłym bohaterom, łącząc się w modlitwie za ich dusze oraz za wszystkie ofiary tamtych tragicznych dni.

Galeria
31 sierpnia 1980 r. podpisano porozumienia gdańskie, kończące strajk w Stoczni Gdańskiej. Jest to data historyczna, jedna z najważniejszych w historii Polski. To także data, która zapoczątkowała polityczne i społeczne zmiany w naszej ojczyźnie, aby z czasem przyczynić się do upadku komunistycznych dyktatur w całej Europie środkowo-wschodniej.

Galeria
W ostatnich miesiącach eksperci od optymalizacji z Centrali PLK wymyślają różne pomysły zmierzające do zmniejszenia zatrudnienia w inżynierii ruchu. Dotyczą one głównie ograniczenia ilości zwrotniczych, a tym co zostaną, dodania obowiązków (oględziny dwa razy większej ilości rozjazdów często na większym obszarze z koniecznością przemieszczania się samochodem lub pociągiem albo pieszo). Decyzje dotyczą także zmiany systemu czasu pracy z 12 godzinowej zmiany roboczej na 10 albo 8 – godzinową.
W dniu 21.08.2024 r. w siedzibie Krajowej Sekcji Kolejarzy odbyło się zebranie zespołu problemowego do spraw inżynierii ruchu działającego w Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność”. Oprócz związkowców uczestniczyli w nim także przedstawiciele Centrali PLK, Magdalena Jończyk, dyrektor Biura Spraw Pracowniczych i Adam Zdrojewski, dyrektor Biura Eksploatacji i Obsługi Pasażerskiej.
Głównym tematem dyskusji były problemy występujące na co dzień w inżynierii ruchu, likwidacja posterunków zwrotniczego - reorganizacja pracy, skrócenie czasu pracy oraz zwiększenie obowiązków i czynności innym zespołom pracowniczym.

Galeria
Jednymi z pierwszych ofiar niemieckiej napaści byli Polscy kolejarze i celnicy, a także mieszkańcy ze stacji w Szymankowie. Niemcy zamordowali 21 Polaków. Było to 13 kolejarzy i 2 członków ich rodzin oraz 5 inspektorów celnych i 1 żołnierz WP o pseudonimie „Konrad” (oficer polskiego wywiadu). Powód był prosty: zginęli tylko dlatego, że byli Polakami.
Ginąc w obronie Ojczyzny, zapisali bolesną, ale i chwalebną kartę w polskiej historii i odtąd są bohaterami, obecnymi na zawsze w naszej pamięci.
Poprzez ten mężny czyn, kolejarzom i celnikom udało się ostrzec polskich żołnierzy broniących mostów tczewskich oraz zatrzymać niemiecki pociąg z żołnierzami, którzy zamierzali go opanować. Działania te przyczyniły się do niepowodzenia niemieckich planów przejęcia mostów w Tczewie, które miały umożliwić szybki przerzut wojska na drugą stronę Wisły i przejmowanie polskich terenów.

„Jedna czwarta załogi na bruk. Zwolnienia w kolejnej fabryce w Polsce”, „Zapadła decyzja. Wielki zakład opon do likwidacji”, „Amerykanie zamykają fabrykę na Pomorzu. 140 osób bez pracy”, „ABB zamyka fabrykę pod Łodzią. Pracę straci 400 osób”, „Infosys Poland zwalnia prawie 200 osób”, „Przez zwolnienia grupowe prawie cała załoga straci pracę. Kobietom proponowano prace w budowlance” – tego rodzaju informacje pojawiają się już praktycznie każdego dnia w gazetach, w internetowych serwisach informacyjnych lub „biją po oczach” na żółtych paskach informacyjnych kanałów telewizyjnych.
Trudno tego nie dostrzec, ale obecnie w Polsce ma miejsce wiele masowych zwolnień pracowników w różnych sektorach gospodarki. Powodem takiego stanu rzeczy jest wzrost kosztów prowadzenia działalności, wzrost kosztów pracy, wzrost kosztów materiałów i surowców, spowolnienie gospodarcze, cyfryzacja i automatyzacja oraz spadek zamówień – wszystko to wymusza na polskich firmach cięcie kosztów, co przekłada się na decyzje albo o redukcji zatrudnienia, albo wręcz o likwidacji zakładów pracy.
Ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dziennik Ustaw z 24 czerwca 2024 r. poz. 928) wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy, czyli 25 września 2024 r. z wyjątkiem przepisów dot. zgłoszeń zewnętrznych (do Rzecznika Prawa Obywatelskich albo organu publicznego), które wchodzą w życie po upływie 6 miesięcy od ogłoszenia tj. od 25 grudnia 2024 r.
Ustawa wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii.
26 czerwca 2024 r. członkowie Prezydium Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” w trakcie pobytu na terenie ZLK Sosnowiec zwiedzili Śląskie Centrum Wolności i Solidarności w Katowicach. Jest to muzeum, które mieści się w zabytkowym budynku stojącym obok Pomnika Krzyża, dawniej był to kopalniany magazyn odzieżowy, który ma ponad stuletnią historię.
Stała ekspozycja w muzeum poświęcona jest strajkowi i pacyfikacji kopalni „Wujek” oraz oporowi Polaków wobec systemu komunistycznego w latach 80. XX wieku.

Galeria
Trwa sprzeciw „Solidarności” wobec demontażu PKP Cargo, największego przewoźnika kolejowego w Polsce. Ma on wiele różnych form, od oświadczeń i związkowych stanowisk, kontroli poselskich, wypowiedzi w mediach, aż po pikiety (brawo koledzy z Cargo!), które w ostatnich dniach zostały zorganizowane w kilku miastach (najczęściej były one pod siedzibami zakładów spółki).
Obecny Zarząd PKP Cargo od miesięcy skupia się na zrzucaniu całej winy za problemy finansowe spółki na poprzedników, krytykując także postawę związków zawodowych.
Po analizie zadań i wykonywanych w trakcie zmiany roboczej czynności, Centrala PLK wyliczyła, że w Spółce jest za dużo o ok. 400 pracowników na stanowisku zwrotniczy. Zdaniem PLK, nadwyżka zwrotniczych rozkłada się na zakłady różnie. Im dalej na północ Polski tym zwrotniczych jest mniej. Centrala najchętniej przeniosłaby ich natychmiast do zespołu dyżurnych ruchu, uzupełniając w nim braki, a co za tym idzie ograniczając ilość godzin nadliczbowych.

Zachęcamy do przeczytania całej treści pisma. Wystarczy kliknąć.

Przynależność do związku - wyjaśnienie
Dlatego, jeśli osoba taka, będąc kiedyś „zwykłym” pracownikiem, wiele lat temu, zatrudniając się na kolei lub mając kilkunastoletni staż pracy, z racji wyznawanych przekonań i wartości, zdecydowała się być członkiem związku zawodowego, to dziś będąc menedżerem również ma prawo przynależności do organizacji, do której kilka lat temu wstąpiła, którą wspiera finansowo i organizacyjnie.
Obowiązki obywatela Rzeczypospolitej Polskiej (RP) są określone przez Konstytucję RP oraz inne ustawy i przepisy prawa. W tym artykule zwrócimy uwagę na jeden z nich, który ma charakter fundamentalny – przestrzeganie prawa to obowiązek każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej.
Oznacza to, że obywatele muszą znać i przestrzegać obowiązujące przepisy prawne. Obywatele powinni być świadomi obowiązujących przepisów prawnych i postępować zgodnie z nimi. Nieznajomość prawa nie zwalnia z jego przestrzegania.
14 lipca 2024 r. w Lublinie odbyły się obchody 44 rocznicy strajku lubelskich kolejarzy. Zapoczątkowała je Msza św. koncelebrowana przez ks. biskupa, duszpasterzy kolejarzy i środowisk pracowniczych w kościele pw. Serca Pana Jezusa.

Galeria
W związku z wypowiedziami kolejowych decydentów (tak, tak, sprawa nie jest definitywnie zamknięta!) dotyczącymi dalszego funkcjonowania spółek zależnych z Grupy PKP Polskie Linie Kolejowe (Dolkom Wrocław, PPM-T Gdańsk, PNUIK Kraków, DOM Poznań), z których wynika, że spółki te miałyby wykonywać tylko roboty utrzymaniowe a nie startować w przetargach na roboty inwestycyjne, Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ ,,Solidarność” wyraziła swoje zdanie. Związek uważa, że udział w procesach inwestycyjnych spółek z Grupy PLK jest pod każdym względem dobrym rozwiązaniem. Taki stan rzeczy jest przede wszystkim w interesie PLK.
W ostatnich tygodniach eksperci od optymalizacji z Centrali PLK wymyślają chore pomysły narzucając je zakładom. Dotyczą one głównie ograniczenia ilości zwrotniczych, a tym co zostaną, dodania obowiązków (oględziny dwa razy większej ilości rozjazdów często na większym obszarze z koniecznością przemieszczania się samochodem lub pociągiem albo pieszo). Pomysły dotyczą także zmiany systemu czasu pracy z 12 godzinowej zmiany roboczej na 10 albo 8 – godzinową.


W dniu 06.07.2024 r. odbył się spływ kajakowy organizowany przez Komisję Zakładową NSZZ „Solidarność” w Zakładzie Linii Kolejowych w Łodzi.
Po przybyciu na miejsce zbiórki w Restarzewie uczestnicy zostali podzieleni na „załogowe pary”, z których jedna osoba musiała umieć pływać. Omówiony również przebieg spływu i zagrożenia dla jego uczestników.

Galeria
Zgodnie z regulacjami obowiązującymi w PLK w połowie br. Prezes Zarządu wydał decyzję, z której wynikają wysokości wypłaty dwóch świadczeń pieniężnych zapisanych w Zakładowym Układzie Zborowym Pracy dla pracowników PLK.
Decyzja stanowi, że przeciętne miesięczne wynagrodzenie za 2023 r. w PLK stanowiące podstawę wymiaru nagród pieniężnych dla pracowników wyróżnionych odznaczeniami państwowymi lub odznakami honorowymi oraz nagród pieniężnych z okazji Święta Kolejarza wypłacanym pracownikom PLK wynosi 8 153,93 zł.
„Solidarność” organizuje różne akcje związane z realizacją swoich zadań statutowych. Swoją aktywność, związek prowadzi w wielu obszarach. Jednak nic się nie dzieje samo. Aby móc działać potrzebni są właściwi ludzie, którzy dadzą przykład i bezinteresownie podejmą trud organizacyjnej pracy dla dobra wspólnego.
Od 1 lipca 2024 r. wzrosła płaca minimalna. Zgodnie z rozporządzeniem z 2023 r. wydanym jeszcze przez poprzedni rząd, wzrost ten nastąpił już po raz drugi w tym roku. Z kwoty 4242 zł w styczniu 2024 r. płaca minimalna wzrosła do 4300 zł, co oznacza wzrost o 700 zł w stosunku do kwoty z ubiegłego roku (01.07.2023 r. płaca minimalna wynosiła 3600 zł), czyli o 19,4%.
Jest to realizacja postulatu NSZZ „Solidarność” przyjętego przez Radę Dialogu Społecznego.
Co to oznacza dla pracowników PLK?
Film z III turnieju piłki nożnej o Puchar Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ
3 lipca 2024 r. odbyło się posiedzenie Komisji Zakładowej NSZZ „Solidarność” w Zakładzie Linii Kolejowych w Lublinie. Obrady prowadził Marek Górny, przewodniczący zakładowej „Solidarności”.

Galeria
Prezydium Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” zorganizowało pobyt na terenie działalności Zakładu Linii Kolejowych w Sosnowcu.

Galeria
25 czerwca 2024 r. w siedzibie Krajowej Sekcji Kolejarzy odbyło się zebranie Rady Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność”.
To ostatnie przedwakacyjne obrady na, których głównymi tematami były sprawy kadrowe, pracownicze i decyzje dotyczące bieżącej działalności sekcji.

Galeria
W dniu 19 czerwca 2024 r. z inicjatywy Sekcji Zawodowej Grupy PKP Cargo oraz Krajowej Sekcji Kolejarzy odbyła się pikieta przed siedzibą spółki PKP CARGO S.A. w Warszawie przy ul. Grójeckiej 17. Została ona zorganizowana w celu wyrażenia swojego niezadowolenia wobec działań obecnego p.o. Zarządu spółki prowadzącego do upadłości wszystkich spółek z Grupy PKP Cargo, a co za tym idzie masowych zwolnień pracowników.

Galeria
15 czerwca 2024 roku bocznica kolejowa Pfleiderer S.A. w Wieruszowie wypełniła się rodzinami, pasjonatami kolei i dobrej zabawy, którzy w wesołej atmosferze stanęli w szranki w VIII Mistrzostwach Polski w Wyścigach Drezyn Ręcznych pod patronatem Marszałka województwa łódzkiego.

Galeria
13 czerwca 2024 r.
Rada Nadzorcza PLK spotkała się na comiesięcznym posiedzeniu, które odbyło się w siedzibie Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
Obrady rozpoczęły sprawy proceduralne, przyjęcie porządku obrad oraz protokołu z poprzedniego posiedzenia Rady (28 maja 2024 r.).
Sekcja Zawodowa Grupy PKP Cargo przekazała, że 19 czerwca w godzinach 11–13 przed siedzibą państwowego przewoźnika w Warszawie przy ul. Grójeckiej 17 odbędzie się pikieta protestacyjna.

„Razem wyraźmy swój sprzeciw”

Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej po raz kolejny udowodniła, że „chcieć to móc”, a sport jest doskonałą okazją do integracji i promocji zdrowego stylu życia kolejarzy. W dniu 07.06.2024 r., na obiektach Powiatowego Międzyszkolnego Ośrodka Sportowego w Zduńskiej Woli, odbył się III Turniej Piłki Nożnej, w którym wzięli udział pracownicy związani z infrastrukturą kolejową z całego kraju.
Turniej ten, jest już tradycją w kalendarzu wydarzeń sekcji. Jest okazją do sprawdzenia swoich umiejętności piłkarskich, ale również do integracji środowiska kolejowego.

Galeria

Wyniki III Turnieju o Puchar Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” rozegranego w dniu 7 czerwca 2024 r. w Zduńskiej Woli.
W turnieju wzięło udział 8 drużyn, reprezentujących kolejowe zakłady pracy.

2024. Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ "Solidarność". © Wszelkie prawa zastrzeżone.
Wróć do spisu treści