Z prac Rady Nadzorczej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Title
Przejdź do treści

Z prac Rady Nadzorczej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ "Solidarność"
Opublikowane według Henryk Sikora · 14 Grudzień 2023
Rada Nadzorcza PLK spotkała się na comiesięcznym posiedzeniu, które odbyło się w siedzibie Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
Obrady rozpoczęły sprawy proceduralne, przyjęcie porządku obrad oraz protokołu z poprzedniego posiedzenia Rady (30 listopada 2023 r.).
 
Inwestycje
Rada Nadzorcza wykonując czynności nadzorcze zapoznała się z informacją Zarządu w sprawie realizacji inwestycji w 2023 r.
Dotyczyła ona realizacji rocznego planu inwestycyjnego w tym Krajowego Programu Kolejowego (KPK). Omówiono realizację nakładów i wskaźników rzeczowych w 2023 r. i ryzyka niewykorzystania środków finansowych, które dedykowane są do realizacji KPK.
Sam tylko KPK to 79 mld zł (w 2023 r. wzrost ze środków budżetowych o ok. 3 mld zł) z czego ponad 66 mld zł zostało już zafakturowane. Na pozostałą wartość roboty są w trakcie realizacji. Po rozliczeniu, rok 2023 prawdopodobnie będzie rekordowym pod względem wartości inwestycji.
W 2023 r. PLK realizuje zadania inwestycyjne przede wszystkim przez Centrum Realizacji Inwestycji (ponad 11 mld zł) oraz zakłady linii kolejowych (łącznie ok. 900 mln zł).
W ramach tych środków wykonano ok. 900 km modernizacji drogi kolejowej (naprawa nawierzchni kolejowej, podtorza, szyn), zabudowano ponad 900 rozjazdów, wybudowano ponad 110 mostów, ok. 130 wiaduktów, ok. 300 przepustów,  ok. 200 peronów i ponad 300 przejazdów kolejowych.
Wśród wykonawców z największymi nakładami w 2023 r. znajdują się: E75 CB (konsorcjum PUT Intercor Sp. z o.o., Sinohydro Corporation Limited i Stecol Corporation), Budimex, PORR (każda z trzech pierwszych firmy miała portfel zamówień na poziomie ponad 1 mld zł), Trakcja, PBDIM, Aldesa Construcciones, Nokia, ZUE, Torpol, PPM-T, Strabag, PNUIK i PGE Energetrka Kolejowa.
 
Wizyta Sekretarza Stanu
W trakcie posiedzenia, na zaproszenie Rady Nadzorczej gościł były (w tym dniu rano został odwołany przez nowego ministra) Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury p. Andrzej Bittel.
Była to okazja do podsumowania dotychczasowej, siedmio letniej, owocnej współpracy Spółki z Panem Ministrem. Dotyczyła ona wielu obszarów działalności PLK ze szczególnym uwzględnieniem realizacji zadań inwestycyjnych.
Pan Andrzej Bittel miał także wkład w rozwiązania prawne dotyczące kolei, tworzenie programów rządowych dedykowanych kolei oraz w pozyskanie środków finansowych na jej rozwój.

Cele mające wpływ na premie
Rada Nadzorcza dyskutowała  na temat Uchwały Zarządu PLK dotyczącej przyjęcia „Celów istotnych do osiągnięcia dla projektów inwestycyjnych, planowania wydatków i trybu postępowania przy wnioskowaniu, przyznawaniu i wypłacie premii za realizacje zadań inwestycyjnych”.
Materiał ten nie był przedmiotem konsultacji ze związkami zawodowymi zarówno na poziomie PLK oraz w Centrum Realizacji Inwestycji. Jego stosowanie będzie miało wpływ na wysokość premii inwestycyjnej (dla niektórych zespołów pracowniczych jeden z elementów wynagrodzenia) wypłacanej w PLK w okresach kwartalnych na podstawie Regulaminu Premii Inwestycyjnej. Wyjaśnienie tej sprawy w formie informacji Zarządu będzie przekazane na następne posiedzenie Rady Nadzorczej.

Inne tematy
Rada zajmowała się również m.in. następującymi sprawami: informacją z prac Komitetu ds. Inwestycji oraz Komitetu Audytu Rady Nadzorczej PLK, audytem wewnętrznym prowadzenia dokumentacji zawieranych umów, przedłużeniem rozliczeń wewnętrznych spółek zależnych (cash pooling), oceną realizacji przez Spółkę strategii podatkowej oraz przeglądem uchwał, przyjętych przez Zarząd PLK (od ostatniego posiedzenia Rady).

21 grudnia 2023 r.
W trybie nadzwyczajnym Rada Nadzorcza PLK odbyła swoje posiedzenie z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość (w formie wideokonferencji).
W materiałach poprzedzających posiedzenie każdy z członków Rady otrzymał pismo Ministra Infrastruktury p. Dariusza Klimczaka.
Znalazła się w nim rekomendacja wstrzymania realizowania płatności i zaciągania zobowiązań dla jednej z kluczowych dla PLK inwestycji.
Rada Nadzorcza przyjęła do wiadomości informacje Zarządu PLK o aktualnym stanie płatności przyjmując uchwałę zalecającą Zarządowi PLK wstrzymanie płatności (zgodnie z rekomendacją ministra). Jednocześnie Zarząd zobowiązał się do przesłania do ministra informacji o skutkach podjętych decyzji (jak się później okazało została ona wzięta pod uwagę w interesie Spółki).


2024. Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ "Solidarność". © Wszelkie prawa zastrzeżone.
Wróć do spisu treści