„Solidarność” chce podwyżki wynagrodzeń

Title
Przejdź do treści

„Solidarność” chce podwyżki wynagrodzeń

Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ "Solidarność"
Opublikowane według Henryk Sikora · 3 Marzec 2024
Obradująca 26 lutego 2024 r. Rada Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ ,,Solidarność” dyskutowała na temat wzrostu wynagrodzeń w 2024 r. dla pracowników PLK. W efekcie tego zostało przyjęte stanowisko adresowane do Zarządu PLK.

Stanowisko nr 1/2024
Rady Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” ws. wzrostu wynagrodzeń dla pracowników PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ ,,Solidarność” występując w imieniu zakładowych organizacji związkowych NSZZ ,,Solidarność” działających w jednostkach organizacyjnych PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., wnioskuje o wdrożenie z dniem 1 maja 2024 r. podwyżki wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników PLK wynagradzanych na podstawie Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy w wysokości 800 zł średnio na pracownika.
NSZZ „Solidarność”, uznaje konieczność wdrożenia wzrostu wynagrodzeń w ww. wysokości przede wszystkim ze względu na:
  1. Ustalenie średniorocznego wskaźnika wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej, który wyniesie w 2024 r. 120% (wynagrodzenia wzrosną o 20%).
  2. Minimalne wynagrodzenie za pracę, które od 1 lipca 2023 r. do 1 lipca 2024 r. wzrosło z kwoty 3600 zł do kwoty 4300 zł, tj. o ponad 19%.
  3. Prognozowaną inflacją na 2024 r., która ma wynieść w bieżącym roku 6,2%, co spowoduje realny spadek siły nabywczej pieniądza.
  4. Przewidywany wzrost kosztów utrzymania gospodarstw domowych spowodowany uwolnieniem cen energii i gazu w br. o 50-70%.
  5. Wzrost wydajności pracy, który widoczny jest w kilku obszarach działalności PLK (m.in. praca niższym zatrudnieniem niż zakłada plan, większa praca eksploatacyjna wykonana mniejszym zatrudnieniem spowodowanym modernizacją linii i zmniejszeniem ilości posterunków ruchu).
  6. Sytuację na rynku pracy – zapotrzebowanie na pracowników o określonych kompetencjach oraz ciągła potrzeba uzupełniania kadr wymuszona odejściami na emerytury, renty, presja konkurencji firm zewnętrznych poprzez oferowanie bardziej atrakcyjnych wynagrodzeń.


2024. Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ "Solidarność". © Wszelkie prawa zastrzeżone.
Wróć do spisu treści