Przewodniczący SZIK Henryk Sikora przedstawił aktualną sytuację w PLK nazywając ją „nową”. Zapewne wszyscy czytelnicy tego artykułu zauważyli, że po wyborach parlamentarnych mamy nowego Ministra Infrastruktury Pana Dariusza Klimczaka. Nominowany został również Sekretarz Stanu Pan Piotr Malepszak odpowiadający za transport kolejowy, powołany na wiceministra infrastruktury.
8 stycznia 2024 r.

Posiedzenie Rady Nadzorczej PLK zostało zwołane na dzień 8 stycznia 2024 r. Odbyło się ono w siedzibie Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Uczestniczyli w nim dotychczasowi członkowie Rady i Zarządu PLK.
Obrady rozpoczęły sprawy proceduralne, przyjęcie porządku obrad oraz protokołu z poprzedniego posiedzenia Rady (14 grudnia 2023 r.).

Sprawy pracownicze stale monitorowane są przez zakładową „Solidarność”, która jest największym związkiem zawodowym w SOK.
Rozmowy przedstawicieli Zarządu Spółki z „Solidarnością” prowadzone by przez siedem miesięcy na siedmiu spotkaniach.
Na ostatnim spotkaniu 22 listopada 2023 r. podsumowane zostały dotychczasowe prace nad naszymi postulatami oraz została spisana notatka, która skrótowo opisała ustalenia stron.


Z rosnącym niepokojem obserwuję pozaprawne działania Pana Bartłomieja Sienkiewicza, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, zmierzające do przejęcia mediów publicznych i skutkujące pogłębiającą się anarchią, destabilizacją państwa, a także – w związku z jawnie pozaprawnym charakterem – naruszeniem elementarnych zasad praworządności i stabilności systemu prawnego. Próba usprawiedliwiania tych działań przez rządzących koniecznością przywracania praworządności nie może legitymizować naruszania prawa.
Mówiąc wprost: nie można przywracać praworządności bezprawiem!
1. ZUZP wraz z wynikającymi z niego porozumieniami.
2. Wynagrodzenia (coroczny wzrost wynagrodzeń).
3. Zatrudnienie i bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego.
4. Spółki Grupy PKP PLK S.A.
5. Inwestycje i efektywna realizacja programów rządowych.
14 grudnia 2023 r.

Jednym z ważniejszych spraw, którymi zajmowała się Rada było omówienie realizacji 8 postulatów SZIK zgłoszonych do Zarządu Spółki w kwietniu br. Siedem spotkań z pracodawcą nie dało 100% naszych oczekiwań. Jednak, co należy wyraźnie podkreślić część z nich zostało zrealizowanych „wzorowo”.


Otóż czeka
na nas 13 dni ustawowo wolnych od pracy (część przypada w stałym
terminie, inne są ruchome). Jak wylicza wp.pl wymiar czasu pracy
w 2024 r. wyniesie 2008 godzin, czyli pracownicy będą musieli
przepracować 251 dni. Pozostałe będą dniami wolnymi, w tym wynikającymi
z przepisów Ustawy o dniach wolnych. Zatrudnionym przysługuje
dodatkowo urlop wynoszący 26 dni w przypadku stażu pracy powyżej 10 lat
oraz 20 dni, w przypadku, gdy pracownik jest zatrudniony
przez mniej niż 10 lat.
30 listopada 2023 r.

Od 2015 r. posiłki miały wartość 7.50 zł. Jej wzrost nastąpił dopiero od 1 stycznia 2023 r. na 9 zł.
Podwyższenie wartości posiłków profilaktycznych było realizacją jednego z postulatów Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” zgłoszonego w kwietniu 2023 r. w ramach tzw. „dialogu społecznego”.


Z okazji Święta Kolejarza na podstawie zapisów ZUZP pracownicy otrzymają wypłaty po ok. 700 zł.
„Projekt, pod którym NSZZ „Solidarność” zebrał kilkaset tysięcy podpisów, miał już swoje pierwsze czytanie 14 grudnia 2021 roku, czyli w poprzedniej kadencji, i głosowały za jego dalszym procedowaniem niemal wszystkie opcje polityczne. Niestety od tego czasu akt ten zalega w sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny, a prace nad nim zostały zamrożone” – wskazała Komisja Krajowa.


Pomimo wielu zmian, których doświadczyła Polska Kolej
następne pokolenia corocznie pielgrzymują do Częstochowy z potrzeby serca i
tradycji bo tutaj zawsze kolejarze czuli się razem zjednoczeni oraz jeszcze
bardziej mocni niezależnie od tego kto rządził...
26 października 2023 r.

Wskazywano
wiele przykładów, gdzie w zakładach linii kolejowych likwiduje się dyżurnych
peronowych, albo zastępuje ich zwrotniczymi, ogranicza pracę poprzez jej
skrócenie, redukuje ilość dyżurnych tam gdzie są posterunki wieloosobowe (np. w
porze nocnej). Odbywa się to kosztem pracowników, którzy pracują przejmując
dodatkowe zadania, które dotychczas wykonywał inny pracownik.

Ot, żeby była ciepła woda w kranie.
Ostatnie dni
to furiackie ataki na CPK, które można by (trochę) zrozumieć gdyby opierały się
na faktach, ale w 95% opierają się na kłamstwie. Dzisiaj więc omówimy sobie jak
to jest z tym CPK.
Kto ma w takiej sytuacji sprzątać LCS?
O stanowisko w tej sprawie wystąpiliśmy do Państwowej Inspekcji Pracy, która w odpowiedzi potwierdziła, że obowiązek utrzymywania pomieszczeń pracy w czystości spoczywa na pracodawcy. Naszym zdaniem, to on powinien zlecić sprzątanie firmie zewnętrznej tak jak robi to z pomieszczeniami biurowymi ISE czy gabinetem dyrektora.
Nie wskazujemy na kogo głosować. Przypominamy jednak, że dalsza realizacja naszych postulatów zależy od tego kto będzie rządził. Chcemy aby sprawy pracownicze były dla władzy ważne, a wynegocjowane w ostatnich latach prawa i świadczenia nadal utrzymane i obowiązujące.
11 października 2023 r. zorganizowane zostało cykliczne posiedzenie Komisji Zakładowej w Warszawie. Prowadził je Włodzimierz Ganczar, przewodniczący „Solidarności” w SOK. W obradach uczestniczył Henryk Sikora, przewodniczący Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” (SZIK), przedstawiciel pracowników w Radzie Nadzorczej PLK.

Związkowcy
jednak nie odpuścili, dzięki czemu udało się w 2017 roku przywrócić poprzednie
progi emerytalne.
W
tym roku 15 października Polacy w referendum sami zdecydują, czy chcą pracować
dłużej, czy nie.
26 września 2023 r.

Rada Nadzorcza PLK zebrała się na wrześniowym posiedzeniu, które odbyło się w siedzibie Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
Przed jej obradami odbyło się spotkanie Komitetu Audytu Rady Nadzorczej, który m.in. wysłuchał informacji z wyników audytów wewnętrznych przeprowadzonych w Spółce od początku bieżącego roku.
Ponadto związek wskazał nadmierne obciążenie pracą i zwiększające się ryzyko błędu, a co za tym idzie zagrożenie bezpieczeństwa prowadzenia ruchu.
Poniżej zamieszczamy treść naszego wystąpienia.
Uczestnicy wstali wczesnym rankiem, aby z różnych miejsc Polski stawić się na zbiórkę w Katowicach, drugiego trekkingu górskiego zorganizowanego przez Sekcję Zawodową Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność”.

W lipcu nastąpi druga podwyżka płacy minimalnej. Najniższe wynagrodzenie wzrośnie do 4300 zł brutto, a stawka godzinowa do 28,10 zł. Obecnie najniższa krajowa wynosi 3600 zł brutto.
Podobnie było w 2023 r., gdzie minimalne wynagrodzenie wzrosło od stycznia (wynosiło 3490 zł) i lipca (wynosiło 3600 zł).


Wypłata nagrody w wysokości 800 zł brutto nastąpi wraz z wypłatą wynagrodzenia za sierpień 2023 r.
Gratyfikacją objęci zostaną pracownicy będący w stanie zatrudnienia na dzień 1 września 2023 r.” – czytamy w komunikacie Ireneusza Merchel, prezesa Zarządu PKP PLK S.A. do pracowników Spółki.
22 sierpnia 2023 r.
W zebraniu uczestniczyli przewodniczący zakładowych organizacji związkowych NSZZ „Solidarność”: Tadeusz Felkowski (Dolkom Wrocław), Andrzej Glica (PPM-T Gdańsk), Krzysztof Kapałka (PNUIK Kraków), Piotr Przybyła (ZRK-DOM Poznań) oraz Henryk Sikora przewodniczący SZIK.


6 lipca 2023 r.

Rada
Nadzorcza PLK spotkała się na comiesięcznym posiedzeniu, które odbyło się w
siedzibie Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
Poprzedziło
je spotkanie Komitetu Audytu Rady Nadzorczej, który zajmował się treścią
warunków do składania ofert na badania sprawozdań finansowych PLK i Grupy PLK
na najbliższe lata, wypracowując rekomendacje ich przyjęcia przez Radę.

W drugim półroczu br. płaca minimalna zwiększy się z dotychczasowych 3490 zł do 3600 zł, a minimalna stawka godzinowa – z 22,80 zł do 23,50 zł.
Od 1 stycznia 2023 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wzrosło o 480 zł i wynosiło 3490 zł, a od 1 lipca 2023 r. kwota kolejny raz wzrosła do 3600 zł brutto (to 2783,86 zł netto).
15 czerwca 2023 r.

Dla
kolejarzy oznacza to, że pracownicy zatrudnieni na stanowiskach, na których
przysługuje prawo do emerytur pomostowych będą mogli dalej z nich korzystać,
zwiększy się odpis na ZFSZ od lipca br. i od początku 2024 r. oraz podniesiony zostanie
roczny limit odliczenia od dochodu składek członkowskich na rzecz związków
zawodowych.
31 maja 2023 r.

- maszynista,
- prowadzący pojazdy kolejowe,
- dyżurny ruchu,
- nastawniczy,
- zwrotniczy,
- kierownik pociągu,
- ustawiacz,
- manewrowy,
- rewident taboru,
- automatyk,
- toromistrz,
- dróżnik przejazdowy,
- konduktor,
- pracownicy obsługi technicznej i utrzymania porządku wchodzący w skład obsady pociągu.
Rozmowa z Henrykiem Sikorą - przewodniczącym Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ "Solidarność"
Krajowa Sekcja Kolejarzy zrzesza 23 645 członków związku, pracowników spółek Grupy PKP i jednostek organizacyjnych funkcjonalnie powiązanych z infrastrukturą oraz transportem kolejowym. Tworzy ją 7 regionalnych sekcji kolejarzy oraz komisje zakładowe I międzyzakładowe z regionów w których nie działają regionalne bądź międzyregionalne sekcje kolejarzy.
Sekcję Zawodową Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” reprezentowali: Henryk Sikora, Piotr Pazera i Roman Kowalski.
- strony rządowej, reprezentowanej przez Andrzeja Bittela, Sekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury,
- Związku Pracodawców Kolejowych, reprezentowanego m. in. przez Krzysztofa Mamińskiego, prezesa ZPK,
- związków zawodowych (Krajową Sekcję Kolejarzy NSZZ „Solidarność” reprezentował Henryk Sikora).
Rada omówiła najważniejsze sprawy, którymi aktualnie zajmuje się związek. Najwięcej dyskusji wzbudziła sprawa podwyżki wynagrodzeń dla pracowników PLK. Przewodniczący sekcji przekazał informacje o przebiegu dotychczasowych rozmów z Zarządem oraz z posiedzenia Rady Nadzorczej PLK, gdzie sprawa podwyżek była także omawiana.

27 kwietnia 2023 r.

Na comiesięcznym swoim posiedzeniu, w siedzibie Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, obradowała Rada Nadzorcza PLK. Poprzedziło je spotkanie Komitetu Audytu Rady Nadzorczej, który zajmował się m.in. sprawozdaniami finansowymi PLK za rok 2022, procedurami prowadzenia kontroli wewnętrznych oraz oceną ich efektywności.
Związkowcy, którzy już posiadają elektroniczną legitymację członkowską NSZZ „Solidarność” muszą udać się na jedną z dedykowanych stacji PKN ORLEN by wyrobić kartę BiznesTank.


Marsze Papieskie przeszły ulicami wielu polskich miast 2 kwietnia w 18. rocznicę śmierci papieża Polaka. Do licznego udziału w przemarszach wzywał uprzednio przewodniczący Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”.
30 marca 2023 r.

W siedzibie Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, na comiesięcznym posiedzeniu, obradowała Rada Nadzorcza PLK. W tym samym dniu, rano spotkał się Komitet Audytu Rady Nadzorczej, który zajmował się m.in. sprawozdaniami finansowymi, polityką rachunkowości w PLK, procedurami wyboru firmy audytorskiej, do badania sprawozdań finansowych, w Grupie PLK oraz audytami wewnętrznymi.

Weź w nich udział. Jesteśmy mu to winni!

Zebranie zgromadziło 31 delegatów reprezentujących przedstawicieli Komisji Oddziałowych z poszczególnych Regionów CRI (Koła), tj. Warszawa – Region Centralny, Warszawa – Biuro Centrum, Poznań, Lublin, Kraków, Wrocław, Sosnowiec i Gdańsk.
Na początku obrad przewodniczący Henryk Sikora przekazał informację z działalności Prezydium SZIK i przygotowywanych postulatach oraz wystąpień w sprawie wzrostu wysokości kwoty posiłków profilaktycznych, wzrostu wynagrodzeń pracowników PLK, zatrudnienia i sytuacji w PKP Energetyka (SZIK w tej sprawie przyjęła na styczniowym zebraniu Rady swoje stanowisko).
28 lutego 2023 r.

W siedzibie Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, na comiesięcznym posiedzeniu, obradowała Rada Nadzorcza PLK. Zostało ono poprzedzone spotkaniem Komitetu Audytu Rady Nadzorczej, który zajmował się m.in. polityką rachunkowości w PLK i procedurami wyboru firmy audytorskiej, do badania sprawozdań finansowych.
Obrady rozpoczęły sprawy proceduralne, przyjęcie porządku obrad oraz protokołu z poprzedniego posiedzenia Rady (26 stycznia 2023 r.).
