Z prac Rady Nadzorczej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Title
Przejdź do treści

Z prac Rady Nadzorczej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ "Solidarność"
Opublikowane według Henryk Sikora · 27 Wrzesień 2024
Rada Nadzorcza PLK spotkała się na comiesięcznym posiedzeniu, które odbyło się w siedzibie Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Poprzedziło je spotkanie Komitetu Audytu Rady Nadzorczej, który zajmował się raportami z audytów wewnętrznych w wybranych obszarach działalności PLK.
Obrady rozpoczęły sprawy proceduralne, przyjęcie porządku obrad oraz protokołu z poprzedniego posiedzenia Rady (22 sierpnia 2024 r.).
 
Sytuacja finansowa
Rada zapoznała się z bieżącą sytuacją finansową PLK, w okresie od stycznia do lipca 2024 r. Omówione zostały najważniejsze wyniki ekonomiczno-finansowe PLK (m.in. wykorzystanie środków publicznych, zatrudnienie i koszty pracy).
Przychody z działalności operacyjnej są realizowane zgodnie z planem. Ważnym ich elementem są przychody od przewoźników kolejowych z udostępniania linii kolejowych.
Od przewoźników pasażerskich przychody te są na poziomie 100% planu (w kolejności z największymi przychodami: Intercity, Polregio i Koleje Mazowieckie). Gorsza sytuacja występuje w ruchu towarowym, gdzie przychody za dostęp do infrastruktury są na poziomie ok. 96% w porównaniu z planem (Cargo w restrukturyzacji - ok. 84% planu).
Rada omówiła także wpływ trudnej sytuacji finansowej i trwająca postępowanie sanacyjne w PKP Cargo na finanse PLK, a także wysokość zobowiązań – kwot, które winne jest PKP Cargo naszej spółce.
 
Inwestycje
Rada Nadzorcza wykonując czynności nadzorcze zapoznała się z informacją Zarządu, w sprawie realizacji inwestycji, w pierwszym półroczu 2024 r. Kluczową sprawą jest realizacja wieloletniego planu inwestycyjnego (Krajowy Program Kolejowy) i realizacja zadań inwestycyjnych z uwolnionych środków finansowych z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Z KPO realizowane mają być projekty: liniowe, stacyjne, punktowe, wąskie gardła, poprawa bezpieczeństwa na przejazdach i System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (SDIP). Łącznie finansowanych ma być ok. 140 zadań w rozdziale na Centrum Realizacji Inwestycji (ok. 50 zadań) i zakłady linii kolejowych (ok. 90 zadań).
Spółka realizuje inwestycje, finansowane z różnych źródeł i w ramach programów rządowych, takich jak: program utrzymaniowy, Kolej+ i program przystankowy. W dwóch ostatnich programach zapowiadana jest jednak rewizja, co nie wyklucza zmian w zadaniach i ich wartościach.
 
Tunel w Łodzi
Rada omawiała szczegółową informację z przebiegu prac przy realizacji jednej z najtrudniejszych inwestycji prowadzonych przez PLK budowy tunelu w Łodzi. Trwa tam drążenie tunelu, który połączy stacje Fabryczna, Kaliska i Żabieniec.
Główną nitkę - dwutorową - drąży TBM (tunnel boring machine) „Katarzyna”. Maszyna przechodzi obecnie pod centrum miasta gdzie jest kilkadziesiąt kamienic w tym kilkanaście nadających się do rozbiórki (grożą zawaleniem, a na wyburzenia nie zgadza się konserwator zabytków).
W ostatnich tygodniach w trakcie drążenia zawaliła się jedna z kamienic, co znowu wstrzymało prace.
Drążenie tunelu średnicowego rozpoczęło się w 2021 r. i według pierwotnego planu powinno się już zakończyć. Termin zakończenia inwestycji przesuwano jednak kilka razy i wciąż nie wiadomo kiedy tunelem pojadą pierwsze pociągi.
Opóźnienie inwestycji, która pochłonie ok. 2 mld zł, wynika m.in. z faktu, że wykonawca musiał dodatkowo wzmocnić kamienice w centrum Łodzi. Skomplikowana struktura własnościowa wielu z nich sprawiła, że budynki od lat nie były remontowane.
 
ERTMS/GSM-R
ERTMS/GSM-R (Globalny System Kolejowej Radiokomunikacji Ruchomej, który zapewnia operacyjną komunikację głosową i transmisję danych, użytkownikom sieci na infrastrukturze PLK). Częścią projektu realizowanego na terenie całego kraju jest wykonanie obiektów radiokomunikacyjnych (wieże) i zabudowa rurociągów kablowych, dla linii światłowodowych.
System budowany jest od 2018 r. a prace nad jego oddaniem do użytkowania miały zakończyć się w 2023 r. Jednak już dzisiaj wiadomo, że potrwają one jeszcze kilka lat. Realizuje go spółka Nokia (w konsorcjum), bazując na wielu podwykonawcach.
W trakcie realizacji projektu pojawiało się szereg problemów, które w konsekwencji doprowadziły do jego opóźnienia (m.in. brak własności gruntów, wzrost cen materiałów i kosztów wykonawstwa robót, upadłość kluczowych podwykonawców). Istotnym powodem opóźnienia budowy jest niska wydajność prac ze strony wykonawcy i kluczowych dla projektu podwykonawców. Obecnie trwają mediacje przy udziale prokuratorii generalnej w sprawie roszczeń Noki i możliwości podpisania ugody.
 
Wsparcie dla powodzian
Na wniosek Zarządu PLK, Rada zaakceptowała przekazanie 2 mln zł na finansową pomoc dla pracowników PLK, którzy ucierpieli we wrześniowej powodzi. Dotyczy to głównie pracowników zakładów linii kolejowych w Opolu i Wałbrzychu. Pieniądze będą przekazane powodzianom przez Fundację Grupy PKP (umowy darowizny). Obecnie trwa weryfikacja osób poszkodowanych (konieczna jest stosowna dokumentacja zniszczeń).
W powodzi zniszczeniu uległa także część infrastruktury kolejowej. Najpilniejszym było przywrócenie przejezdności na liniach kolejowych. Następnymi krokami będzie odbudowa zniszczonej infrastruktury.
 
Wyższa podstawa
Jedną ze spraw pracowniczych omawianych w trakcie posiedzenia Rady Nadzorczej była informacja Zarządu o uchwale, która dotyczyła ustalenia kwoty podstawy wynagrodzenia pracowników wynagradzanych według Regulaminu wynagradzania kierowników jednostek organizacyjnych i ich zastępców oraz kierowników niektórych komórek organizacyjnych w PLK.
Nowa – wyższa podstawa naliczenia wskaźnika obowiązuje od 1 września 2024 r. Powyższy wzrost jest dopełnieniem podwyżki wynagrodzeń dla pracowników PLK, która weszła w życie od 1 lipca 2024 r. (objęła wtedy pracowników wynagradzanych z ZUZP średnią kwotą 756 zł na pracownika).
 
Inne tematy
Rada zajmowała się również m.in. następującymi sprawami: pracami Komitetu Audytu Rady Nadzorczej, rozwiązaniem umowy modernizacji linii kolejowej 104 (Rabka – Mszana Dolna) ze spółką Strabag, umową wieloletnią na dzierżawę łączy telefonicznych, podwyższeniem kapitału zakładowego (wniesienie gruntów w Gdańsku przeznaczonych na budowę centrum serwisowego dla PPM-T) i wynikającym z tego zmianą Statutu PLK, przeniesieniem własności składników infrastruktury kolejowej oraz gruntów pod liniami kolejowymi (aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa z PKP S.A. do PLK), odzyskiwaniem materiałów staroużytecznych, reprofilacją szyn w torach i rozjazdach, wstrzymywaniem ruchu pociągów przez imprezy sportowe (np. wyścigi kolarskie) i pokrywania kosztów z nich wynikłych, realizacją „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” oraz przeglądem uchwał przyjętych przez Zarząd PLK (od ostatniego posiedzenia Rady).


2024. Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ "Solidarność". © Wszelkie prawa zastrzeżone.
Wróć do spisu treści