Spółki z Grupy PLK na inwestycjach
Opublikowane według Administrator · 9 Lipiec 2024
W związku z wypowiedziami kolejowych decydentów (tak, tak, sprawa nie jest definitywnie zamknięta!) dotyczącymi dalszego funkcjonowania spółek zależnych z Grupy PKP Polskie Linie Kolejowe (Dolkom Wrocław, PPM-T Gdańsk, PNUIK Kraków, DOM Poznań), z których wynika, że spółki te miałyby wykonywać tylko roboty utrzymaniowe a nie startować w przetargach na roboty inwestycyjne, Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ ,,Solidarność” wyraziła swoje zdanie. Związek uważa, że udział w procesach inwestycyjnych spółek z Grupy PLK jest pod każdym względem dobrym rozwiązaniem. Taki stan rzeczy jest przede wszystkim w interesie PLK.
Wiemy, że wiele osób i podmiotów (wykonawców karmiących się na PLK) chroniąc swoje biznesowe interesy ciągle lobbuje za „zaszufladkowaniem” ww. spółek wyłącznie do robót utrzymaniowych wykonywanych na rzecz PLK. Po prostu spółki z Grupy PLK są dla nich konkurencją, z którą muszą się liczyć w postępowaniach przetargowych oraz kosztach i jakości wykonywanych robót.
Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ ,,Solidarność” już w maju br. wystosowała w tej sprawie pismo do Zarządu PLK, w którym czytamy m.in.: „że zamknięcie działalności inwestycyjnej dla ww. spółek byłoby szkodliwe nie tylko dla nich samych, ale przede wszystkim dla PLK. Z dużym prawdopodobieństwem można by przyjąć w perspektywie czasu wzrost kosztów robót inwestycyjnych, czego ważnym regulatorem są obecnie spółki zależne od PLK”.
Poniżej zamieszczamy odpowiedz otrzymaną z Centrali PLK:
„W związku z pytaniami zawartymi w piśmie nr SZIK 45/05/2024 z dnia 14 maja 2024 r. dotyczącym spółek zależnych Grupy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Biuro Spraw Pracowniczych przekazuje informacje przygotowane przez Biuro Zarządu Centrali Spółki.
- Zgodnie z informacją pozyskaną od Biura Dróg Kolejowych Centrali Spółki, PLK SA w roku 2024 planuje przeznaczyć na roboty branży utrzymania dróg kolejowych kwotę ok. 2 318,3 mln zł (w kwocie tej uwzględniona jest kwota środków przyznanych przez Ministerstwo Infrastruktury na roboty dodatkowe, w trakcie podpisu znajduje się aneks do tzw. umowy utrzymaniowej). Na podstawie informacji pozyskanej od Biura Energetyki Centrali Spółki, PLK SA w roku 2024 planuje przeznaczyć na utrzymanie branży energetyki ok. 619 mln zł tj.: 422 mln zł na utrzymanie ciągłe infrastruktury energetycznej (m.in. serwis awaryjny, przeglądy okresowe i oględziny) oraz ok. 197 mln zł na remonty urządzeń infrastruktury energetycznej.
- Biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia wysokiego poziomu utrzymania zmodernizowanych w ramach programów inwestycyjnych linii kolejowych, na których obowiązują wyższe prędkości i większe obciążenia, niezbędne staje się stosowanie na infrastrukturze kolejowej Spółki nowoczesnych i wysokowydajnych specjalistycznych maszyn torowych, przykładowo takich jak: podbijarki, oczyszczarki podsypki, zestaw RPM 1000, itp. W taki sprzęt doposażone zostały spółki zależne w ramach dokapitalizowania. Nowoczesne maszyny charakteryzują się wyższą wydajnością, co pozwala na skrócenie czasu zamknięć torowych i tym samym zmniejszenie ilości ograniczeń w ruchu pociągów.
- Zadania inwestycyjne polegające na pozyskaniu nieruchomości w celu budowy zapleczy technicznych są realizowane w trzech spółkach zależnych (DOLKOM, PPM-T i PNUIK) przy znacznym wsparciu środków pochodzących z dokapitalizowania. Każde z trzech zadań dotyczących zapleczy technicznych przewidzianych w ramach dokapitalizowania spółek zależnych jest aktualnie realizowane.
- Kwestie zatrudnienia należą do kompetencji Zarządu danej spółki.
- Aktualnie spółki zależne wykonują zarówno prace utrzymaniowe jak i inwestycyjne. Uwzględniając zagadnienia poruszane w odpowiedzi na Pytanie 2, można wskazać na istotność prac utrzymaniowych realizowanych przez spółki zależne. W ramach posiadanych zasobów spółki zależne, jak inne podmioty gospodarcze, mogą przedkładać swoje oferty w postępowaniach otwartych mających na celu pozyskanie zadań inwestycyjnych".