Regulamin techniczny czy człowiek?
Opublikowane według Henryk Sikora · 29 Sierpień 2024
W ostatnich miesiącach eksperci od optymalizacji z Centrali PLK wymyślają różne pomysły zmierzające do zmniejszenia zatrudnienia w inżynierii ruchu. Dotyczą one głównie ograniczenia ilości zwrotniczych, a tym co zostaną, dodania obowiązków (oględziny dwa razy większej ilości rozjazdów często na większym obszarze z koniecznością przemieszczania się samochodem lub pociągiem albo pieszo). Decyzje dotyczą także zmiany systemu czasu pracy z 12 godzinowej zmiany roboczej na 10 albo 8 – godzinową.
Genezą problemu jest szukanie na siłę rezerw w zatrudnieniu w inżynierii ruchu, ograniczenie kosztów pracy i zmniejszenie ilości wypracowywanych godzin nadliczbowych. Spółka robi to kosztem ludzi z stąd konieczne działania wyrażające zdecydowany sprzeciw wobec takich działań.
Jedną z form wyrażenia protestu było pismo skierowane do Prezesa PLK dotyczące właśnie poruszanego problemu. W końcowym fragmencie pisma czytamy:
„Optymalizacja zatrudnienia, czyli dostosowanie pracowników do „aktualnych potrzeb” i efektywności operacyjnej nie może odbywać się kosztem bezpieczeństwa. Należy bezwzględnie pamiętać że nagłe i nieprzemyślane decyzje optymalizacyjne wprowadzane na sieci PLK nie mogą odbywać się kosztem przestrzegania zasad i procedur bezpieczeństwa w ruchu kolejowym.
Kolejny raz zwracamy uwagę, że nadmierne obciążenie obowiązkami, narzucanymi na dyżurnych ruchu, ma się nijak do wciąż deklarowanej budowy kultury bezpieczeństwa, skutkuje chronicznym przemęczeniem, stresem i stanowi czynnik demotywujący do wzmożonego wysiłku. Niesie to za sobą potęgujące się ryzyko błędu i spowodowania wypadku, co godzi w fundamentalną zasadę nadrzędności bezpieczeństwa”.
A co na to Centrala PLK?
„W związku z Państwa pismem nr SZIK 54/07/2024 z dnia 2 lipca 2024 r. w sprawie optymalizacji pracy na stanowiskach zwrotniczy i nastawniczy, Biuro Spraw Pracowniczych uprzejmie wyjaśnia, że PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. cyklicznie dokonuje przeglądu zarządzanej infrastruktury. Mając na uwadze zmiany zachodzące w Spółce wynikające przede wszystkim z modernizacji linii kolejowych, a co za tym idzie automatyzacji urządzeń, informatyzacji oraz cyfryzacji, Pracodawca musi dokonywać analiz w zakresie struktury zatrudnienia. Obecnie coraz więcej wykwalifikowanych pracowników potrzebnych jest do obsługi urządzeń i maszyn niż do pracy fizycznej. Dla efektywnego wykorzystania posiadanych zasobów kadrowych Spółka umożliwia pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych.
Jednocześnie na podstawie informacji przekazanych przez Biuro Eksploatacji i Obsługi Pasażerskiej, przedkładamy jak poniżej: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeprowadziło w omawianym zakresie analizy, które opierały się na rzeczywistym obciążeniu pracą poszczególnych stanowisk zwrotniczowskich oraz obciążeniu ruchem kolejowym. Pod uwagę wzięto ilość rozjazdów podlegających oględzinom i konserwacji, sposób przemieszczania się pomiędzy okręgami nastawczymi, a także inne czynności realizowane przez tych pracowników.
Podstawowymi dokumentami, które wykorzystano przy analizie były Regulaminy Techniczne posterunków, a także przesłane przez IZ zestawienie czynności realizowanych przez wskazanych pracowników oraz wykazy posterunków stałej gotowości. Czynności realizowane przez tych pracowników na wszystkich posterunkach podlegały również omówieniu z kierownictwem zakładów, jak i sekcji eksploatacji.
W przypadkach, gdy ograniczenie czasu pracy mogłoby mieć wpływ na możliwość wykonania powierzonych czynności, jego wysokość pozostawiono bez zmian. Pilotażowe działania podjęto w 4 zakładach linii kolejowych: Rzeszów, Skarżysko-Kamienna, Lublin oraz Gdynia. Natomiast dla zakładów Białystok, Bydgoszcz, Częstochowa, Kielce, Kraków, Łódź, Nowy Sącz, Opole, Ostrów Wlkp., Siedlce, Sosnowiec, Szczecin, Tarnowskie Góry, Wałbrzych, Warszawa, Wrocław oraz Zielona Góra zmiany wejdą z dniem 01.09.2024 r. Wynika to z kwestii związanych z terminami przeprowadzonej analizy.
Okres od zakończenia analizy do czasu wprowadzenia zmian był wystarczający do dokonania aktualizacji Regulaminów Technicznych, jak i podjęcia przez zakłady wszystkich niezbędnych działań w tym zakresie.
Bezpieczeństwo jest fundamentalną wartością dla naszej Spółki, dlatego też jest traktowane z najwyższą powagą, co odzwierciedla się w licznych inicjatywach i działaniach. Stanowi również fundament wszystkich podejmowanych operacji i strategii w Spółce. Zgodnie z posiadaną autoryzacją bezpieczeństwa o nr PL2120210000, z terminem ważności do dnia 1 marca 2026 r., wydaną przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, warunkiem zachowania jej ważności jest pełne wdrożenie zasad i przestrzeganie warunków bezpieczeństwa ruchu kolejowego, zawartych zarówno w prawie krajowym, jak i Unii Europejskiej”.