Prezydium SZIK na terenie ZLK Sosnowiec

Title
Przejdź do treści

Prezydium SZIK na terenie ZLK Sosnowiec

Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ "Solidarność"
Opublikowane według Henryk Sikora · 27 Czerwiec 2024
Prezydium Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” zorganizowało pobyt na terenie działalności Zakładu Linii Kolejowych w Sosnowcu.
 
Związkowe rozmowy
26 czerwca 2024 r. zostaliśmy dostojnie przyjęci w siedzibie Komisji Zakładowej NSZZ „Solidarność” działającej w ZLK Sosnowiec.
W rozmowach dominowały sprawy, którymi „żyją” obecnie związkowcy w zakładach („dopinanie” rozdziału środków finansowych na podwyżki wynagrodzeń zgodnie z uzgodnionymi w zakładzie zasadami rozdziału) oraz sprawy inspirowane przez Centralę PLK („kadrowy walec”, „dokręcanie śruby” zwrotniczym, różne formy „pączkującej” optymalizacji, cięcie kosztów pracy, itp.). Zderzenie światów z poziomu Centrali PLK i jednostek organizacyjnych Spółki zawsze było dyskusyjne, czasami „bolesne” ale w ostatnim czasie te dwa światy rozeszły się jak nigdy dotąd.
 
Spotkanie z dyrektorem ZLK Sosnowiec
Blisko południa zostaliśmy przyjęci przez Pana Zbigniewa Gawracza, dyrektora ZLK Sosnowiec, z którym rozmawialiśmy na temat największych problemów występujących w zakładzie. Wymiana opinii i spostrzeżeń była ciekawa i twórcza. Rozmawialiśmy m.in. o zatrudnieniu, wypracowywanych godzinach nadliczbowych i inwestycjach realizowanych na terenie zakładu.
 
Lekcja historii
Następnym punktem naszego „planu dnia” było zwiedzanie Śląskiego Centrum Wolności i Solidarności w Katowicach. Jest to muzeum, które mieści się w zabytkowym budynku stojącym obok Pomnika Krzyża (upamiętniający 9 zastrzelonych przez ZOMO górników), dawniej był to kopalniany magazyn odzieżowy, który ma ponad stuletnią historię.
Stała ekspozycja w muzeum poświęcona jest strajkowi i pacyfikacji kopalni „Wujek” (16.12.1981 r.) oraz oporowi Polaków wobec systemu komunistycznego w latach 80. XX wieku.
 
LCS Skoczów
27 czerwca 2024 r. przed południem odwiedziliśmy Lokalne Centrum Sterowania (LCS) w Skoczowie. Okazała budowla przy torach na linii kolejowej łączącej Katowice z Wisłą robi wrażenie. Nowoczesne, nowe wnętrze (3 lata temu oddano go do eksploatacji), ukazuje dobre warunki pracy dla personelu tam zatrudnionego.
Wielka przestrzeń z kilkoma tętniącymi „życiem” stanowiskami pracy, komputery i sterowanie urządzeń SRK, trudną do policzenia ilością monitorów oraz urządzeń służących do obsługi ok. 20 przejazdów kolejowo-drogowych, powoduje, że dopiero po dłuższej chwili można się „odnaleźć” w natłoku tego wszystkiego.
LCS ma dwa stanowiska dyżurnego ruchu, jedno stanowisko dróżnika przejazdowego i jedno stanowisko obsługi informacji pasażerskiej (SDIP). Proces prowadzenia ruchu na całej linii wspiera dwóch zwrotniczych, którzy wykonując oględziny rozjazdów na kilku stacjach muszą się przemieszczać w ciągu zmiany roboczej pociągami. Na dodatek w tym czasie personel zatrudniony na LCS zajmował się szkoleniem dwóch praktykantów.
Obserwując to co robią pracownicy i wsłuchując się w ich relacje z codziennej pracy, zadania i wykonywane czynności, nasuwa się wniosek, że jest to modelowy przykład jak można narzucić maksymalną ilość zadań na ten, ilościowo najbardziej ograniczony zespół ludzi. Pracodawca „wycisnął” wszystko co mógł z tych ludzi, których poukładał tak jak chciał obarczając ich odpowiedzialnością za prowadzenie ruchu, stan urządzeń, zamykanie rogatek i bezpieczeństwo na przejazdach, porostu za wszystko.
Jestem przekonany, że do tego co dzieje się na LCS Skoczów należy wrócić. Ta sprawa musi mieć ciąg dalszy.


2024. Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ "Solidarność". © Wszelkie prawa zastrzeżone.
Wróć do spisu treści