Obradowała Rada SZIK

Title
Przejdź do treści

Obradowała Rada SZIK

Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ "Solidarność"
Opublikowane według Andrzej Van-Selow · 3 Grudzień 2024
W dniu 3 grudnia 2024 r. w siedzibie sekcji odbyło się ostatnie w tym roku kalendarzowym zebranie Rady Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” (SZIK). Porządek obrad obejmował najważniejsze sprawy, którymi w ostatnim czasie zajmowała się SZIK.
Na początku została przekazana informacja o sprawach, które realizowało Prezydium sekcji, głównie w zakresie wypracowania opinii do projektów aktów prawnych:
- obywatelskiego projektu ustawy o zobowiązaniu władz publicznych do realizacji inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK),
- projektu Rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie pomocy publicznej na wyposażenie pojazdów kolejowych w system ERTMS w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, celem rozporządzenia jest poprawa konkurencyjności transportu kolejowego poprzez wdrożenie nowoczesnych systemów sterowania pociągami,
- projektu zmian do „Instrukcji o prowadzeniu ruchu pociągów Ir-1” (§ 63, § 84) oraz „Instrukcji obsługi przejazdów kolejowo-drogowych Ir-7” (§ 28), które podlegały zaopiniowaniu przez Zespół ds. inżynierii ruchu, a następnie omówieniu przez Prezydium SZIK w dniu 28.10.2024 r., zmiany porządkują zapisy i usprawniają prace zatrudnionych pracowników pionu inżynierii ruchu,
- projektu Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji, który został negatywnie zaopiniowany (zawiera on zapisy zmian prędkości, podawania sygnałów ostrzegawczych oraz inne zmiany mające wpływ na warunki prowadzenia ruchu kolejowego), zdaniem związku proponowane zmiany wpłyną negatywnie na bezpieczeństwo ruchu kolejowego, gdyż zwiększają prędkość i przepustowość linii kolejowych bez jakichkolwiek zabezpieczeń.
Kolejny punkt porządku obrad stanowiła informacja dotycząca trwającego od marca br. dialogu społecznego pomiędzy PLK i SZIK. Ostatnie rozmowy odbyły się w dniu 02.12.2024 r. Podsumowując dialog przewodniczący sekcji H.Sikora powiedział – „dokładamy starań aby przynajmniej część naszych postulatów była zrealizowana od nowego roku, skorzystają z tego wszyscy pracownicy PLK”.
Przy okazji wynikła sprawa pracowników obsługujących specjalistyczne maszyny do robót torowych. Dziś takie kolejowe „mercedesy” wyposażone są w monitory ekranowe, które obserwują operatorzy. Ta grupa pracowników powinna zostać objęta możliwością ochrony wzroku (prawo do refundacji okularów korygujących wzrok i dodatek szkodliwy).
Następnym tematem było omówienie przebiegu rozmów w ramach cyklicznych spotkań pomiędzy Zarządem PLK, a związkami zawodowymi, które odbyły się w dniu 13.11.2024 r. Poruszonych zostało wiele kwestii, ale największe emocje wywołała dyskusja dotycząca dodatkowych środków finansowych z okazji Święta Kolejarza. Jak poinformował Prezes PLK na chwilę obecną nie został jeszcze przeliczony fundusz wynagrodzeń po dziesięciu miesiącach tego roku, co uniemożliwia podjęcie decyzji o podwyższeniu kwoty wynikającej z PUZP (815,39 zł).
W konsekwencji tych oczekiwań społecznych w dniu 29.11.2024 r. został podpisany przez związki Aneks do porozumienia z dnia 22.05.2024 r. ws. podwyżki wynagrodzeń w PLK. Zawarty w dokumencie zapis określa, że w przypadku uzyskania oszczędności w funduszu wynagrodzeń po wykonaniu 11 miesięcy 2024 r. wraz z prognozą na grudzień br. PLK wypłaci jednorazową gratyfikację finansową z wynagrodzeniem za miesiąc grudzień 2024 r. (czyli na 10 stycznia 2025 r.).
W kolejnym punkcie przedstawiona została informacja z prac zespołów problemowych SZIK, których zadaniem jest opiniowanie projektów zmian do aktów wewnętrznych i ogólnie obowiązujących. Przedstawione zostały wypracowane wnioski z ostatniego okresu wraz z ustaleniami. Padła też propozycja przygotowania całorocznego harmonogramu spotkań na rok 2025.
W informacjach dla członków Rady omówiona została sprawa wystąpienia SZIK do Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) dotyczącego Instrukcji Ir-1. Takie pisemne wystąpienie „Solidarności” miało miejsce w dniu 05.11.2024 r., w którym zwróciliśmy się o zorganizowanie spotkania stron w sprawach:
  • wprowadzenia zmian do „Instrukcji o prowadzeniu ruchu pociągów” Ir-1 – zwiększenie czynności dla dyżurnych ruchu,
  • projekt Rozporządzenia Ministra infrastruktury z dnia 16.10.2024 r. zmieniający rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji.
W odpowiedzi Prezes UTK zaplanował spotkanie na dzień 12.12.2024 r. Wezmą w nim udział przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, PLK, wybranych przewoźników oraz niektóre organizacje związkowe, w tym SZIK NSZZ „Solidarność”. Celem spotkania jest wypracowanie skutecznych sposobów zapobiegania zdarzeniom SPAD (Signal Passed At Danger) i poprawa bezpieczeństwa na kolei.
Zachowując porządek obrad kol. W. Ganczar przedstawił sytuację w Straży Ochrony Kolei (SOK) w aspekcie prac Komendy Głównej nad etatyzacją. Jak podkreślił brak jasnych kryteriów na podstawie, których ma być wyliczone zatrudnienie w Komendach Regionalnych i podległych im Posterunkach SOK, co budzi niepokój pracowników. Można mieć tylko nadzieję, że przeprowadza „reforma” w SOK przebiegnie sprawnie, a efekty będę oparte nie tylko na płaszczyźnie zadań nałożonych ustawowo na formację, ale także w duchu dialogu społecznego i przestrzegania zapisów prawa pracy.
Dyskusja Rady dotyczyła także sytuacji spółek zależnych z Grupy PLK. Jak pamiętamy nie tak dawno Prezes PLK wypowiadał niepokojące słowa dotyczące dalszego funkcjonowania spółek zależnych, które miały wykonywać tylko roboty utrzymaniowe, a nie startować w przetargach na roboty inwestycyjne.
Nowe podejście do spółek opisane na portalu Rynek Kolejowy w dniu 13.11.2024 r. (wypowiedź Prezesa PLK) zmieniła się diametralnie – spółki zależne mają angażować się w realizację zadań inwestycyjnych, natomiast prace utrzymaniowe, które dotąd zapewniały im część stabilności finansowej, mają być stopniowo przekazywane firmom zewnętrznym. Taka zmiana podejścia rodzi nowe obawy. Z jednej strony PLK podkreśla potrzebę lepszego wykorzystania specjalistycznego sprzętu, co mogłoby usprawnić działalność spółek zależnych, z drugiej jednak ograniczenie prac utrzymaniowych na rzecz podmiotów zewnętrznych może osłabić stabilność działalności tych firm oraz negatywnie wpłynąć na pewność zatrudnienia.
Jak podkreślili przewodniczący z tych spółek, pracownicy oczekują teraz jasnych i spójnych decyzji dotyczących ich roli w Grupie PLK. Zbyt częste zmiany strategii oraz brak jednoznacznych wytycznych mogą prowadzić do dalszego wzrostu niepewności i destabilizacji wewnętrznej oraz powodować „odpływ” wyspecjalizowanej kadry fachowców do firm oferujących lepsze warunki zatrudnienia.
W końcowej części zebrania omówiono m.in.:
  • realizację wypłat dodatku funkcyjnego (wysokość szczebla) dla pracowników PLK którym powierzono obowiązki kierowania samodzielnym wieloosobowym stanowiskiem ds. BHP (będzie rozesłany projekt pisma opracowany przez kol. M. Pilichowskiego do wykorzystania przez przewodniczących, aby wystąpić do dyrektora zakładu),
  • treść nowej (dotychczasowe warunki) umowy na ubezpieczenie odpowiedzialności materialnej pracowników z firmą TUZ Ubezpieczenia na rok 2025 (przedstawił kol. P.Pazera), doświadczenia br. pokazują, że ubezpieczenie skutecznie chroni pracowników finansowo i prawnie, a oferowane zabezpieczenia mają sens i powinny być standardowym uzupełnieniem ryzyka wynikającego z pracy,
  • kolportaż kalendarzy trójdzielnych na rok 2025 wydanych przez SZIK,
  • organizację IV turnieju halowego w piłce nożnej (31.01.2025 r. w Łowiczu),
  • organizację zebrania świąteczno-noworocznego Rady, na którym zostanie podsumowana praca SZIK w 2024 r.


2025. Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ "Solidarność". © Wszelkie prawa zastrzeżone.
Wróć do spisu treści