Inwestycje to ludzie

Title
Przejdź do treści

Inwestycje to ludzie

Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ "Solidarność"
Opublikowane według Andrzej Van-Selow · 4 Grudzień 2024
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. od wielu lat realizują szeroki wachlarz inwestycji kolejowych, których celem jest modernizacja infrastruktury kolejowej w Polsce, rozwój nowoczesnych linii oraz zwiększenie liczby i jakości przewozów pasażerskich i towarowych.
Warto zadać sobie pytanie: kto realizuje te projekty w Spółce PLK? Być może ten artykuł pomoże dostrzec i docenić trud inwestycyjny „kolejarzy”. Bez nas nie ma i nie będzie inwestycji, bo… zwyczajnie same się nie zrealizują! Nad prawidłowym przebiegiem procesu inwestycyjnego czuwa sztab ludzi: wyspecjalizowana kadra fachowców z wielu branż.
 
Rola Centrum Realizacji Inwestycji
Centrum Realizacji Inwestycji (CRI) to wyspecjalizowana jednostka organizacyjna PLK działająca w pięciu regionach: Region Centralny (Warszawa), Region Północny (Gdańsk), Region Południowy (Kraków), Region Śląski (Wrocław) i Region Zachodni (Poznań).
Zgodnie z przepisami Prawa Budowlanego, CRI pełni funkcję inwestora, a na gruncie Prawa Zamówień Publicznych działa jako zamawiający. W mniejszym zakresie podobne funkcje realizują zakłady linii kolejowych w ramach działalności inwestycyjnej. Integralną część ekosystemu inwestycyjnego stanowią również spółki zależne od PLK, które odgrywają istotną rolę w projektach modernizacyjnych i rozwojowych.
 
Proces inwestycyjny, czyli od pomysłu po realizację
Inwestycje infrastrukturalne, zwłaszcza kolejowe, to złożony proces składający się z wielu etapów. Obejmuje on m.in.: przygotowanie dokumentów administracyjnych i projektowych, realizację prac budowlanych czy odbiór techniczny i finalne rozliczenie inwestycji. W efekcie powstaje nowa, zmodernizowana lub wyremontowana linia kolejowa. Każdy etap tego procesu jest realizowany przez ludzi, którzy posiadają odpowiednią wiedzę i doświadczenie.
Pracownicy CRI i członkowie Zespołu Oceny Projektu Inwestycyjnego (ZOPI) od samego początku dbają o szczegóły. Znają stan techniczny linii kolejowych, potrafią wskazać ograniczenia prędkości, utrudnienia dla podróżnych i przewoźników, a także zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Na etapie studium wykonalności analizują techniczne i ekonomiczne aspekty projektów, definiując kluczowe parametry modernizacji, takie jak kategorie linii, prędkości drogowe i eksploatacyjne, obciążenia, rodzaj peronów czy systemy sterowania ruchem kolejowym. Dzięki ich pracy projektanci techniczni opracowują projekty, które odpowiadają rzeczywistym potrzebom.
Nad przebiegiem budowy czuwają zespoły kierowników kontraktu, najczęściej składające się z 2–3 osób. Odpowiedzialność spoczywająca na ich barkach jest ogromna – muszą posiadać wszechstronną wiedzę techniczną oraz znajomość przepisów prawa, finansów publicznych i procedur administracyjnych. Przykładowo drogowiec musi znać podstawy z zakresu sieci trakcyjnej, automatyk powinien orientować się w konstrukcji mostów, a teletechnik powinien rozróżniać typy rozjazdów.
 
Kluczowa rola kapitału ludzkiego
Osoby o kwalifikacjach inwestycyjnych są rzadkością na rynku pracy. Większość specjalistów zdobywa swoje doświadczenie właśnie w PLK, gdzie uczą się kompleksowego procesu inwestycyjnego – od studium wykonalności, przez projekty techniczne, aż po realizację budowlaną. PLK inwestują w swoich pracowników, organizując szkolenia specjalistyczne i wspierając podnoszenie kwalifikacji zawodowych. Jednak kapitał ludzki jest najtrudniejszy do odtworzenia – to ludzie stanowią o potędze firmy.
Zbliżająca się kumulacja kilku programów inwestycyjnych, takich jak Krajowy Plan Odbudowy (KPO), Kolej+ czy Rządowy Program Budowy i Modernizacji Przystanków (2021–2025), wymaga ogromnych zasobów ludzkich i finansowych.
Szanowny Pracodawco, dbajmy o naszych specjalistów! Kadra inwestycyjna to fundament sukcesu projektów infrastrukturalnych. Na rynku pracy nie czekają tłumy gotowych fachowców – ich doświadczenie i wiedza są bezcenne.
Inwestycje to ludzie. Ludzie to inwestycje. Dbajmy o siebie wzajemnie, by z sukcesem realizować ambitne cele i sprostać przyszłym wyzwaniom.


2025. Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ "Solidarność". © Wszelkie prawa zastrzeżone.
Wróć do spisu treści