Ile można jeszcze dodać obowiązków pracownikowi?

Title
Przejdź do treści

Ile można jeszcze dodać obowiązków pracownikowi?

Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ "Solidarność"
Opublikowane według Małgorzata Jędrusik · 21 Sierpień 2024
W dniu 21.08.2024 r. w siedzibie Krajowej Sekcji Kolejarzy odbyło się zebranie zespołu problemowego do spraw inżynierii ruchu działającego w Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność”. Oprócz związkowców uczestniczyli w nim także przedstawiciele Centrali PLK, Magdalena Jończyk, dyrektor Biura Spraw Pracowniczych i Adam Zdrojewski, dyrektor Biura Eksploatacji i Obsługi Pasażerskiej.
Głównym tematem dyskusji były problemy występujące na co dzień w inżynierii ruchu, likwidacja posterunków zwrotniczego - reorganizacja pracy, skrócenie czasu pracy oraz zwiększenie obowiązków i czynności innym zespołom pracowniczym.
Wykorzystując obecność przedstawicieli Spółki poruszono również inne istotne sprawy związane z pracą zawiadowców, technologów, a także układanie drogi przebiegu przez automatyków. Dyskutowano m.in. na temat dyżurów domowych, udziału w komisjach wypadkowych, czasu pracy i programu poprawy bezpieczeństwa. Dużo uwagi poświęcono także zagadnieniom pracy dyżurnego ruchu na LCS i zmniejszania obsad. Poruszono również obszar szkoleń pracowników, metodykę naliczania zatrudnienia oraz współczynnik zatrudnienia w inżynierii ruchu.
Kolejny raz zasygnalizowaliśmy pracodawcy nasz sprzeciw na optymalizację zatrudnienia na stanowiskach w inżynierii ruchu „za wszelką cenę”. Jeden z uczestników zebrania pytał wprost - ile można jeszcze dodać obowiązków pracownikowi na posterunku ruchu?
Dokładanie czynności pracownikom, którzy często nadmiernie są obciążeni obowiązkami nie poprawia komfortu pracy, lecz niejednokrotnie stwarza czynnik zagrożenia bezpieczeństwa w prowadzeniu ruchu pociągów.
Dyrektorzy z PLK zgodnie zapewniali, że wszelkie zmiany jakie są dokonywane w zatrudnieniu są analizowane, a podejmowane decyzje w żaden sposób nie narażają pracowników na jakiekolwiek zagrożenia. Analizowane są regulaminy techniczne posterunków, a w nich obowiązki zwrotniczego i na tej podstawie podejmowane są decyzje o zatrudnieniu przez 8, 10 czy 12 godzin, albo wcale (dotyczy to głównie pory nocnej).
Zdaniem PLK zmiany zachodzące w Spółce – modernizacja linii kolejowych, automatyzacja urządzeń, informatyzacja zmuszają pracodawcę do zmian w struktury zatrudnienia i zwiększenia efektywności kadrowej na posterunkach. Dla efektywnego wykorzystania posiadanych pracowników Spółka umożliwia i zachęca do podnoszenia kwalifikacji lub przebranżawiania. Zapewniono, że nikt nie zostanie zwolniony a pracownikom wykonującym czynności zwrotniczego dla umożliwienia przemieszczania się zostaną przydzielone samochody.
Spotkanie zakończyliśmy z nadzieją na owocną współpracę i rozważne podejście do poruszanych zagadnień mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa i efektywności pracy.


2024. Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ "Solidarność". © Wszelkie prawa zastrzeżone.
Wróć do spisu treści