Dlaczego PLK nie realizuje obowiązku planowania urlopów na 2025 rok?

Title
Przejdź do treści

Dlaczego PLK nie realizuje obowiązku planowania urlopów na 2025 rok?

Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ "Solidarność"
Opublikowane według Redaktor · 11 Styczeń 2025
Obowiązek planowania urlopów wypoczynkowych przez pracodawcę jest jasno określony w art. 163 Kodeksu pracy. Stanowi on, że pracodawca ma obowiązek sporządzenia planu urlopów w oparciu o wnioski pracowników oraz z uwzględnieniem konieczności zapewnienia normalnego toku pracy. Przepis ten ma odniesienie również w regulaminach pracy jednostek organizacyjnych PLK, w których znajdują się zapisy, że urlop wypoczynkowy udzielany jest zgodnie z planem urlopów. Niestety, w PLK jeśli chodzi o planowanie urlopów na 2025 rok doszło do zaniedbań w tym zakresie, gdyż proces ten nie został jeszcze rozpoczęty i przeprowadzony.
Nieprzestrzeganie zapisów art. 163 Kodeksu pracy to nie tylko uchybienie proceduralne, ale przede wszystkim naruszenie praw pracowników. Brak planowania urlopów na dany rok kalendarzowy utrudnia pracownikom planowanie życia prywatnego i wypoczynku, co może negatywnie wpływać na ich zdrowie i efektywność w pracy. Ponadto zwiększa się ryzyko konfliktów między pracownikami a pracodawcą, szczególnie w przypadku kumulowania się niewykorzystanych urlopów. Może prowadzić do naruszenia innych przepisów Kodeksu pracy, takich jak np. obowiązek udzielenia zaległego urlopu do końca września następnego roku kalendarzowego.
Jako Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” reprezentująca interesy pracowników jesteśmy zaskoczeni takim stanem rzeczy i stanowczo sprzeciwiamy się takiemu postępowaniu. Uważamy, że planowanie urlopów to nie tylko obowiązek, ale i dobra praktyka, która pozwala na zachowanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym pracowników. Brak działań ze strony pracodawcy jest przejawem ignorowania przepisów prawa pracy oraz fundamentalnych zasad współpracy z pracownikami i reprezentującymi ich związkami zawodowymi. Zaniedbanie w tym zakresie stawia pracowników w sytuacji niepewności, co godzi w ich poczucie stabilności i bezpieczeństwa zawodowego.
W związku z zaistniałą sytuacją będziemy domagać się natychmiastowego sporządzenia planu urlopów na bieżący rok, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz stać na straży zapewnienia transparentności procesu planowania, w tym umożliwienia pracownikom składania wniosków dotyczących preferowanych terminów wypoczynku.
Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” zawsze stoi na straży praw pracowników. Brak realizacji obowiązku planowania urlopów przez pracodawcę jest jawnym naruszeniem Kodeksu pracy, które nie może zostać zlekceważone. Wspólnym celem pracowników i związków zawodowych jest wyegzekwowanie przestrzegania prawa oraz zapewnienie godnych warunków pracy.
Apelujemy więc do pracodawcy o podjęcie natychmiastowych działań naprawczych, które przywrócą zgodność z przepisami prawa oraz wzmocnią zaufanie pracowników do Spółki jako pracodawcy.


2025. Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ "Solidarność". © Wszelkie prawa zastrzeżone.
Wróć do spisu treści