Dialog i komitet protestacyjno - strajkowy

Title
Przejdź do treści

Dialog i komitet protestacyjno - strajkowy

Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ "Solidarność"
Opublikowane według Małgorzata Jędrusik · 15 Styczeń 2025
Początek roku to czas podsumowań, planowania, budowania budżetów i strategii działań na najbliższe miesiące, a także ustalenie nowych celów.
Zebranie Rady Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” w dniu 15 stycznia 2025 r. połączone ze spotkaniem świąteczno-noworocznym, rozpoczął przewodniczący Henryk Sikora. Omówił pracę zespołu „Solidarności” z pracodawcą w ramach dialogu społecznego w 2024 r. (łącznie odbyło się 5 spotkań). 13 grudnia ur. na spotkaniu roboczym w PLK podsumowano efekty dialogu oraz możliwości finansowe do pełnej realizacji naszych postulatów. Notatka ze spotkania została przesłana e-mailem do zakładowych organizacji, które omówią ją na swoich zebraniach związkowych. Dialog zakończono w starym roku i ustalono, że nowe postulaty na nowy rok opracuje i opisze Prezydium SZIK, z którymi pójdziemy do Zarządu PLK w 2025 roku.
Zastępca przewodniczącego sekcji, Piotr Pazera omówił spotkanie zorganizowane przez Ignacego Górę, Prezesa UTK, w którym uczestniczyły największe związki zawodowe (między innymi „Solidarność”), a także Piotr Malepszak, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, przedstawiciele PLK i przewoźników. Celem spotkania było wypracowanie działań zapobiegawczych wydarzeniom typu SPAD (nie zatrzymywanie się pojazdu kolejowego przed sygnałem ,,stój’’ lub w miejscu, w którym powinien się zatrzymać, uruchomienie pojazdu kolejowego bez wymaganego zezwolenia).
W trakcie spotkania najwięcej obaw wywołała propozycja wprowadzenia dalszych zmian w instrukcji Ir-1. Negatywne zdanie co do jej zasadności wyrazili przedstawiciele SZIK, gdyż dyżurni ruchu informują maszynistów w miarę możliwości o zmianach oraz sytuacjach nadzwyczajnych i nie jest konieczne dalsze poprawianie instrukcji Ir-1. Wśród wniosków na poprawę sytuacji znalazły się m.in.: poprawa jakości szkoleń maszynistów, zwiększenie jazd kontrolnych przez maszynistów i instruktorów, przegląd i eliminację prac niezwiązanych z prowadzeniem ruchu kolejowego zarówno maszynistów jak i dyżurnych ruchu oraz wprowadzenie kontroli czasu pracy dla maszynistów.
Członkowie Rady podkreślali, że wprowadzona zmiana w Ir-1 działa na niekorzyść pracowników i z doświadczenia ostatnich incydentów przedstawiali przykłady, kiedy dyżurnych ruchu próbowano obciążać zaniedbaniem i współodpowiedzialnością (pierwszym pytaniem było czy dyżurny informował maszynistę).
W dalszej części obrad została podsumowana realizacja umowy grupowego ubezpieczenia odpowiedzialności materialnej TUZ w 2024 r. Ze statystyki widać, że coraz więcej osób przystępuje do tego ubezpieczenia i co najważniejsze ono działa. Wszyscy pracownicy, którzy wystąpili o odszkodowanie do ubezpieczyciela to otrzymali stosowną pomoc. W 2025 r. będą obowiązywać te same warunki ubezpieczenia jak dotychczas.
Jednym z najważniejszych spraw, którymi zajmowała się Rada była decyzja w sprawie przystąpienia do Międzyzakładowego Komitetu Protestacyjno-Strajkowego (pismo ZZDR PKP). Zwrócono uwagę, że „Solidarność” od kilku miesięcy w różnych formach akcentuje bieżące problemy pracownicze występujące we wszystkich grupach pracowniczych związane m.in. z zatrudnieniem, likwidacją zwrotniczych i dodawaniem nowych obowiązków dla dyżurnych ruchu. Rada po dyskusji podjęła stanowisko o nie przystąpieniu do komitetu międzyzakładowego. Współpraca pomiędzy związkami ponadzakładowymi byłaby ewentualnie możliwa po zawiązaniu Międzyzwiązkowego Komitetu Protestacyjno-Strajkowego. Wydaje się różnica niewielka, ale jednak zasadnicza i wymaga profesjonalnych procedur. Propozycja dalszych działań SZIK w sprawie poprawy bezpieczeństwa pracy w PLK zostanie omówiona na najbliższym zebraniu Prezydium.
Nie zabrakło także omówienia spraw bieżących takich jak: wypłata nagrody rocznej dla pracowników PLK w styczniu 2025 r. (700 zł), wpisywanie do zakładowych regulaminów pracy zapisów wprowadzających na niektórych stanowiskach „zadaniowego czasu pracy”, a także finansowanie naszego biuletynu „Solidarność w Peelka”. Przewodniczący SZIK podziękował organizacjom zakładowym, które w 2024 r. wsparły finansowo wydawanie naszego biuletynu. Były to: organizacje z ZLK Sosnowiec, Wałbrzych, Kielce, Kraków, Nowy Sącz, Łódź, Tarnowskie Góry, Zielona Góra, Centrum Realizacji Inwestycji i Zakład Maszyn Torowych. W ramach podziękowania wyróżnieni otrzymali dostatnie prezenty.
W ostatniej części zebrania, o charakterze świąteczno-noworocznym uczestniczyli zaproszeni goście, m.in.: ks. Ryszard Marciniak, Animator Katolickiego Stowarzyszenia Kolejarzy Polskich, Henryk Grymel, przewodniczący Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność”, Wiesław Pełka, były przewodniczący SZIK, Stanisław Kokot, były zastępca przewodniczącego SZIK i Marek Moczulski, wieloletni redaktor biuletynu „Solidarność w Peelka”.
W trakcie życzeń i dzielenia się opłatkiem padło wiele ciepłych i serdecznych słów m.in. o roku jubileuszowym, którego hasłem jest nadzieja, żebyśmy mieli tę nadzieję w swoich sercach i pomimo trudności i problemów nieśli tę nadzieję wszędzie tam gdzie jesteśmy, także do naszych członków związku. Było również wspólne śpiewanie kolęd i dyskusje o związkowej pracy, która jest do wykonania w 2025 roku.


2025. Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ "Solidarność". © Wszelkie prawa zastrzeżone.
Wróć do spisu treści