„Solidarność” wyraziła sprzeciw

Title
Przejdź do treści

„Solidarność” wyraziła sprzeciw

Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ "Solidarność"
Opublikowane według Redaktor · 17 Październik 2024
Obradująca 16 i 17 października br. Rada Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” wypracowała kilka dokumentów. Najważniejszym z nich (który jest reakcją na aktualną sytuację w PLK) jest obszerne stanowisko ws. nakładania dodatkowych obowiązków dla dyżurnych ruchu.
Związek wyraził w nim swój sprzeciw wobec nasilającym się działaniom administracji kolejowej, które nakładają wciąż nowe – dodatkowe obowiązki na dyżurnych ruchu.
W trakcie obrad jeden z uczestników trafnie określił aktualną sytuację – „dyżurny ruchu jest od bezpiecznego prowadzenia ruchu pociągów, a nie do prowadzenia dokumentacji, a tu znowu zmiana Instrukcji Ir-1 i narzucanie kolejnego obowiązku ...”.
Stanowisko trafiło m.in. do Zarządu PLK. Zachęcamy do jego przeczytania i kolportowania wśród pracowników inżynierii ruchu.
 
Stanowisko nr 3/24
Rady Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność”
z dnia 17 października 2024 r.
ws. nakładania dodatkowych obowiązków dla dyżurnych ruchu.
 
Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” wyraża swój sprzeciw do działań PKP Polskie Linie Kolejowe skutkujących nakładaniem dodatkowych obowiązków dla dyżurnych ruchu.
Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” działając w interesie PLK i pracowników (w oparciu o System Zarządzania Bezpieczeństwem), zwraca uwagę na czynniki, które mają niekorzystny wpływ na jakość pracy dyżurnego ruchu, co przekłada się na bezpieczeństwo prowadzenia ruchu pociągów.
Wdrażana przez pracodawcę optymalizacja zatrudnienia, czyli dostosowanie organizacji pracy dyżurnych ruchu do potrzeb i efektywności operacyjnej nie może odbywać się kosztem bezpieczeństwa. Pochopne i nieprzemyślane decyzje z ostatnich miesięcy spowodowały niejednokrotnie obciążenie dodatkowymi obowiązkami dyżurnego ruchu. Przykładem takich działań są ostatnie zmiany w instrukcji Ir-1 nakładające kolejną czynność, którą musi wykonywać dyżurny ruchu.
Co jeszcze możemy dodać tej grupie zawodowej? Spółka twierdzi, że bezpieczeństwo jest fundamentalną wartością i traktuje go z najwyższą powagą, a zapomina jaki podstawowy obowiązek ma dyżurny ruchu – bezpieczne organizowanie, prowadzenie i nadzorowanie ruchu pociągów.
Dyżurny ruchu do wykonywania czynności dodatkowych przed optymalizacją miał dyżurnego pomocniczego, nastawniczego albo zwrotniczego, których nadzorował, a sam mógł zająć się prowadzeniem ruch pociągów bez presji czasu i rejestrowania wykonywanych czynności. Obecnie wykonuje większość czynności sam i prowadzi ruch pociągów na obszarze swojego działania. Wspiera również przewoźników - maszynistów w prowadzeniu pociągu  przez dodatkowe informacje przekazywane radiotelefonem.
Jednym słowem ,,człowiek od wszystkiego”- organizowania, nadzorowania, prowadzenia ruchu pociągów i manewrów, obsługi przejazdów kolejowych oraz monitorowania coraz większej ilości monitorów ekranowych, obsługi stanowiska informacji pasażerskiej, oględzin i konserwacji rozjazdów, zabezpieczenia bezpiecznej pracy na torach, rejestrowania przejazdu pociągów i wszystkich zdarzeń w elektronicznych lub papierowych dziennikach ruchu i dziennikach telefonicznych. Ponadto dyżurny ruchu ma obowiązek prowadzenia dokumentacji techniczno-ruchowej posterunku zgodnie z zapisami instrukcji: Ir-1, Ir-2, Ir-7, Ie-5, Ie-8, Ie-10, Id-4, itp., a także przekazać informację o wystąpieniu usterki lub zdarzenia chronologicznie z czasem jego zaistnienia. Obowiązkiem dyżurnego jest również zbieranie informacji od maszynistów o przyczynach wydłużenia czasu jazdy i telefonicznego przekazywania do dyspozytora liniowego informacji o wszelkich odchyłkach od rozkładu jazdy (nawet 1 minuta).
Jak widać stanowisko dyżurnego ruchu jest coraz bardziej obciążone wieloma obowiązkami i narażone na ryzyko popełnienia błędu. Dodatkowe obowiązki odwracają uwagę od bieżącego prowadzenia ruchu pociągów i manewrów, obniżając jakość i efektywność pracy.
W sytuacjach nadzwyczajnych pracownik nie jest w stanie wykonać obowiązujących czynności na bieżąco zgodnie z procedurami bezpieczeństwa.
W związku z powyższym działając w interesie pracowników PLK i jakości bezpieczeństwa organizowania i prowadzenia ruchu pociągów domagamy się zaprzestania obciążania dodatkowymi czynności stanowiska dyżurnego ruchu.
Dyżurny ruchu powinien skoncentrować się na wykonywaniu podstawowych czynności i nie może być rozpraszany dodatkowymi obowiązkami. Eliminacja czynników, które mają negatywny wpływ na pracę dyżurnego ruchu przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu pociągów i komfortu pracy oraz będzie realnym urzeczywistnieniem „Polityki bezpieczeństwa ...”.


2024. Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ "Solidarność". © Wszelkie prawa zastrzeżone.
Wróć do spisu treści