2024 - Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ "Solidarność"

Title
Przejdź do treści
To jest niesamowite! Mamy dwusetny numer biuletynu „NSZZ Solidarność w Peelka”, który od dwudziestu lat wydaje Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność”.
To podwójny jubileusz, 200 numerów przez 20 lat. Piękna historia biuletynu, który udokumentował najważniejsze wydarzenia dotyczące pracowników, w tym wszelkie zmiany w strukturze organizacyjnej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PLK) i działania związku o jak najlepsze warunki pracy i płacy.
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego w obwieszczeniu z dnia 16 lutego 2024 r. ogłosił, że przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej w 2023 r. wyniosło 6 246,13 zł, a w drugim półroczu 2023 r. wyniosło 6 445,71 zł.
Zatem odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych (ZFŚS) rośnie.
W dniu 31 stycznia 2024 r. z inicjatywy Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” (KSK) w Ministerstwie Infrastruktury doszło do spotkania przedstawicieli KSK z Podsekretarzem stanu Piotrem Malepszakiem (wiceminister odpowiedzialny w MI za kolej).
„Solidarność” reprezentowali przewodniczący: Zdzisław Jasiński (Krajowy Sekretariat Transportowców), Henryk Grymel (KSK), Jan Majder (Sekcja Zawodowa Grupy PKP Cargo) i Henryk Sikora (Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej).
Rada Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” w dniu 14 grudnia 2023 r. przyjęła stanowisko ws. sytuacji w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Wypowiedziała się w nim w najważniejszych sprawach dotyczący pracowników PLK. Obejmowało ono pięć priorytetowych zagadnień:
1. ZUZP wraz z wynikającymi z niego porozumieniami.
2. Wynagrodzenia (coroczny wzrost wynagrodzeń).
3. Zatrudnienie i bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego.
4. Spółki Grupy PKP PLK S.A.
5. Inwestycje i efektywna realizacja programów rządowych.
Stanowisko zostało przesłane do Dariusza Klimczaka Ministra Infrastruktury z prośbą o wzięcie go pod uwagę przy podejmowaniu decyzji.
W dniu 19 lutego 2024 r. otrzymaliśmy z Ministerstwa Infrastruktury pismo będące odpowiedzią na nasze stanowisko.
Zachęcamy do zapoznania się z jego treścią.
Z inicjatywy Ministra Infrastruktury, pełniącego nadzór właścicielski nad PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w dniu 15 lutego 2024 r. odbyło się Walne Zgromadzenie PLK. Odwołało na nim 4 dotychczasowych członków Rady Nadzorczej PLK (w tym przewodniczącego) i powołało w ich miejsce: Jakuba Majewskiego (na funkcję przewodniczącego Rady), Piotra Wyborskiego, Macieja Kaczorka i Piotra Kubickiego (na członków Rady).
W dniach 8-9 lutego 2024 r. odbyło się sprawozdawcze Zebranie Delegatów NSZZ „Solidarność” w PKP PLK S.A. Zakład Maszyn Torowych w Krakowie. Zebranie rozpoczął Mariusz Pilichowski przewodniczący Komisji Zakładowej, który przywitał wszystkich uczestników w tym zaproszonych gości: Tomasza Zaborowskiego - przewodniczącego Zarządu Regionu Małopolskiego, Ireneusza Dynowskiego - przewodniczącego Regionalnej Sekcji Kolejarzy, Henryka Sikorę – przewodniczącego Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej, Członka Rady Nadzorczej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
W dniu 8 lutego 2024 r. w Sejmie odbyło się pierwsze czytanie obywatelskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz o zmianie niektórych ustaw.
Obywatelski projekt ustawy o emeryturach stażowych trzy lata temu opracowała „Solidarność”. Pod projektem podpisało się wtedy 235 tys. osób. Projekt zakłada wprowadzenie do polskiego systemu prawnego emerytury przysługującej osobom urodzonym po 31 grudnia 1948 r., które osiągnęły okres składkowy i nieskładkowy wynoszący 35 lat dla kobiet i 40 lat dla mężczyzn.
7 luty 2024 r.
Rada Nadzorcza PLK spotkała się na comiesięcznym posiedzeniu, które odbyło się w siedzibie Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Uczestniczyli w nim dotychczasowi członkowie Rady i Zarządu PLK.
Obrady rozpoczęły sprawy proceduralne, przyjęcie porządku obrad oraz protokołu z poprzedniego posiedzenia Rady (8 stycznia 2024 r.).
W dniu 2 lutego 2024 r. w hali OSIR w Łowiczu rozegrano trzecią edycję halowego turnieju piłki nożnej o puchar Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ "Solidarność" (SZIK). Turniej odbył się pod patronatem Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność”. Partnerami wydarzenia były spółki z Grupy PLK: PNUiK Kraków, Dolkom Wrocław, ZRK-DOM Poznań. Głównym celem tego wydarzenia było propagowanie kultury fizycznej i sportu wśród pracowników kolei oraz integracja środowiska kolejowego.

Galeria


Wyniki III Halowego Turnieju o Puchar Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ "Solidarność" rozegranego w dniu 2 lutego 2024 r. w  hali Ośrodka Sportu i Rekreacji w Łowiczu. W turnieju wzięło udział 15 drużyn reprezentujących jednostki organizacyjne PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i spółki z Grupy PLK.

W dniu 24.01.2024 r. obradowało Zebranie Delegatów NSZZ „Solidarność” w Zakładzie Linii Kolejowych w Nowym Sączu. W obradach wzięli także udział zaproszeni goście: przewodniczący Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” (SZIK) i członek Rady Nadzorczej w PLK Henryk Sikora, zastępca przewodniczącego Zarządu Regionu Małopolskiego NSZZ „Solidarność” Krzysztof Kotowicz oraz Dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Nowym Sączu Włodzimierz Zembol.

Galeria
Zapisy Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla pracowników PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dotyczące wskazania wysokości podstawy do wyliczenia nagrody jubileuszowej (pkt 3 Załącznika nr 12 do ZUZP) dla pracowników z odpowiednim stażem pracy dają Prezesowi Zarządu uprawnienie do wydania stosownej Decyzji.
Na jej podstawie średnie wynagrodzenie zasadnicze z IV kwartału 2023 r. w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., stanowiące podstawę wymiaru nagrody jubileuszowej w 2024 r., wynosi 4 332,70 zł.
13 stycznia 2024 r. odbyło się spotkanie opłatkowe kolejarzy z ks. Arcybiskupem Markiem Jędraszewskim. Pierwszą część uroczystości stanowiła Msza św. w kaplicy Domu Arcybiskupów Krakowskich, której przewodniczył ks. Grzegorz Szewczyk, duszpasterz kolejarzy Archidiecezji Krakowskiej.

Galeria
Początek roku to tradycyjnie czas na nowe cele i stare rozliczenia. Nowe cele i założenia to ten fajny element, takie nowe otwarcie, pełne optymizmu i wiary w realizację. Jednak, aby te cele miały realną możliwość na spełnienie warto wcześniej podsumować mijający rok, sprawdzić co się udało, a co może jednak mniej. Połączyć fakty i poszukać być może innych rozwiązań lub lepszych dróg. Zgodnie z powyższym będzie to artykuł z podsumowaniem działalności Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ “Solidarność” w roku 2023.
2024. Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ "Solidarność". © Wszelkie prawa zastrzeżone.
Wróć do spisu treści