
Decyzja stanowi, że przeciętne miesięczne wynagrodzenie za 2023 r. w PLK stanowiące podstawę wymiaru nagród pieniężnych dla pracowników wyróżnionych odznaczeniami państwowymi lub odznakami honorowymi oraz nagród pieniężnych z okazji Święta Kolejarza wypłacanym pracownikom PLK wynosi 8 153,93 zł.

Jest to realizacja postulatu NSZZ „Solidarność” przyjętego przez Radę Dialogu Społecznego.
Co to oznacza dla pracowników PLK?
Film z III turnieju piłki nożnej o Puchar Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ 


13 czerwca 2024 r.
Turniej ten, jest już tradycją w kalendarzu wydarzeń sekcji. Jest okazją do sprawdzenia swoich umiejętności piłkarskich, ale również do integracji środowiska kolejowego.

Wyniki III Turnieju o Puchar Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” rozegranego w dniu 7 czerwca 2024 r. w Zduńskiej Woli.
W turnieju wzięło udział 8 drużyn, reprezentujących kolejowe zakłady pracy.
28 maja 2024 r.

W siedzibie Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, na comiesięcznym posiedzeniu obradowała Rada Nadzorcza PLK. Poprzedziło je spotkanie Komitetu Audytu Rady Nadzorczej, który zajmował się głównie sprawozdaniami finansowymi Grupy Kapitałowej PLK za rok 2023 wypracowując rekomendacje ich przyjęcia przez Radę.

„Czy jest Pani/Pan za zobowiązaniem Prezydenta RP, Parlamentu RP, Rządu RP do odrzucenia przez Polskę polityki klimatycznej UE w obecnym kształcie, zawartej w europejskim Zielonym Ładzie?”
Akcja zbierania podpisów prowadzona jest przez wszystkie struktury związku. Osoby chcące poprzeć idee referendum, mogą to zrobić m.in. w komisjach zakładowych NSZZ „Solidarność”, w swoim zakładzie.

Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” i pozostałe związki zawodowe podpisały porozumienie na mocy, którego od 1 lipca br. nastąpi wzrost wynagrodzeń w PLK.

W manifestacji uczestniczyli także członkowie naszych zakładowych organizacji związkowych zrzeszonych w Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność”, a w szczególności widoczni byli przedstawiciele z Łodzi, Sosnowca, Ostrowa Wielkopolskiego, Tarnowskich Gór oraz Krakowa.

W piśmie znalazły się argumenty, które pokazują jak dużym błędem byłoby przekazanie inwestycji liniowych z PLK do CPK.
Faktycznie nadzwyczajne, gdyż to przecież ani połowa kadencji i czas do zebrań sprawozdawczych, ani wymóg wynikający z przepisów wewnątrzzwiązkowych. A jednak w Częstochowie najwyższa władza (bo taką jest zebranie delegatów) spotkała się by dokonać wyborów uzupełniających.
26 i 29 kwietnia 2024 r.

W związku z dużą ilością punktów w porządku posiedzenia Rady Nadzorczej Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe oraz koniecznością wnikliwego omówienia kilku spraw, Rada obradowała w dniach 26 i 29.04.2024 r. W pierwszym dniu obrad odbyło się także spotkanie Komitetu Audytu Rady Nadzorczej, który zajmował się oceną sprawozdań finansowych PLK za rok 2023 rekomendując je Radzie.
Dyskusja dotyczyła najważniejszych spraw, którymi zajmuje się PLK. Była także okazją do wyrażenia zdania „Solidarności” w sprawach zgłaszanych przez pracowników: wzrostu wynagrodzeń, stabilnych miejsc pracy i zatrudnienia.
Ponadto jedną z najważniejszych spraw, którymi zajmowała się Rada było przyjęcie Uchwały zawierającej postulaty mające poprawić sytuację finansową pracowników i warunki pracy w naszej spółce. Adresatem ich jest Zarząd PLK.


W czasach komunistycznej propagandy i wszechobecnej cenzury kluczową rolę w tworzonych strukturach NSZZ „Solidarność odgrywała prasa niezależna, przekazująca pracownikom prawdziwe informacje.

(…). Chcemy też powtórzyć to, co robiliśmy już w 2012 roku, też za rządu pana premiera Donalda Tuska, czyli ogólnokrajowe referendum, tym razem w sprawie tzw. Zielonego Ładu. Chcemy spytać o tę politykę Polaków (…), bo przecież te „zielone” dyrektywy dosięgną każdego obywatela – mówił Piotr Duda, przewodniczący Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”.
- prace wykonywane na stanowisku monter nawierzchni,
- prace wykonywane na stanowisku automatyk,
- prace na stanowisku dróżnik przejazdowy.

Obydwaj
kandydaci w zbliżających się wyborach są popierani przez małopolską
„Solidarność”. Aktywność związku na poziomie regionalnym jest bardzo ważna,
szczególnie w trakcie kampanii wyborczej do wyborów samorządowych.
Organizowanie
i finansowanie transportu kolejowego jest jednym z zadań samorządu
województwa. Dlatego ważnym jest kto będzie odpowiadał za kolej w województwie.

Sekcję
Zawodową Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” (SZIK) reprezentowali:
Henryk Sikora (przewodniczący SZIK), Zdzisław Jasiński i Roman Kowalski
(zastępcy przewodniczącego SZIK).

Postępowanie
na wybór sześciu Członków Zarządu PLK Rada Nadzorcza wszczęła 21 lutego 2024 r.
W wyniku postępowania kwalifikacyjnego Rada Nadzorcza podjęła decyzję o powołaniu:
Michała Gila na stanowisko Członka Zarządu –
dyrektora ds. eksploatacji, Małgorzaty
Kuczewskiej-Łaski
na stanowisko Członka Zarządu – dyrektora ds. finansowych, Krzysztofa
Waszkiewicza na stanowisko Członka Zarządu – dyrektora ds. utrzymania
infrastruktury, Marcina Mochockiego na stanowisko Członka Zarządu –
dyrektora ds. realizacji inwestycji, Macieja Kaczorka na stanowisko Członka
Zarządu – dyrektora ds. strategii i rozwoju, Piotra Kubickiego na stanowisko
Członka Zarządu – dyrektora ds. transformacji cyfrowej.

Celem zmian było przekazanie ministrowi właściwemu do spraw transportu uprawnień związanych z wykonywaniem w imieniu Skarbu Państwa praw z akcji i udziałów w PKP S.A. z siedzibą w Warszawie.


Postępowanie na wybór Prezesa
Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Rada Nadzorcza wszczęła 15 lutego
br. W wyniku postępowania kwalifikacyjnego Rada Nadzorcza podjęła decyzję o
powołaniu na stanowisko Prezesa Zarządu Pana Piotra Wyborskiego.

O przebiegu manifestacji, a właściwie jej zakończeniu powiedziano i napisano (wraz filmami i zdjęciami) wiele.
W demonstracji uczestniczyli również przedstawiciele Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność”, organizacji zrzeszonych w KSK NSZZ „Solidarność” oraz przedstawiciele organizacji z sektora gospodarki leśnej, górnictwa, hutnictwa, a także innych gałęzi przemysłu i branż.
5 marca 2024 r.
Jubileusz był okazją do spotkania osób, które biuletyn wymyśliły oraz doprowadziły do jego powstania tych, które opiekowały się nim przez wiele lat jego wydawania oraz tych, na których odpowiedzialność za jego kontynuację spoczywa obecnie.
Film z III halowego turnieju piłki nożnej o
Puchar Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność"
Puchar Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność"

W środę 6 marca 2024 r. o godzinie 11:00 przed Kancelarią Prezesa Rady Ministrów w Warszawie rozpocznie się ogólnopolska manifestacja zaplanowana przez międzyzwiązkowy sztab protestacyjny NSZZ „Solidarność” i NSZZ „Solidarność” Rolników Indywidualnych. Piotr Duda przypomniał, że 22 lutego Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność” podjęła uchwałę, w której poparła protesty rolnicze przeciwko Europejskiemu Zielonemu Ładowi, nie tylko biernie, ale „że będziemy je wspierać w sposób czynny”.
– Na twardo wchodzimy w te protesty, ustaliliśmy, że 6 marca do protestu w Warszawie dołącza związek zawodowy Solidarność – ten pracowniczy. Powołaliśmy też wspólny sztab protestacyjny, na którym będziemy ustalać i przygotowywać kolejne nasze akcje protestacyjne, bo na 6 marca się to nie skończy. Im bliżej wyborów do Europarlamentu, tym politycy bardziej będą skłonni, by usiąść i z nami rozmawiać, aby faktycznie tę zarazę jaką jest Zielony Ład wrzucić głęboko do kosza– stwierdził przewodniczący Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”.


Otwarcie zgłoszeń nastąpi 5 marca, a rozmowy kwalifikacyjne z kandydatami spełniającymi warunki formalne, zostaną przeprowadzone do 18 marca.

To
podwójny jubileusz, 200 numerów przez 20 lat. Piękna historia biuletynu, który
udokumentował najważniejsze wydarzenia dotyczące pracowników, w tym wszelkie
zmiany w strukturze organizacyjnej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PLK) i działania
związku o jak najlepsze warunki pracy i płacy.

Zatem odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń
Socjalnych (ZFŚS) rośnie.

„Solidarność” reprezentowali przewodniczący: Zdzisław Jasiński (Krajowy Sekretariat Transportowców), Henryk Grymel (KSK), Jan Majder (Sekcja Zawodowa Grupy PKP Cargo) i Henryk Sikora (Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej).

Rada Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” w dniu 14 grudnia 2023 r. przyjęła stanowisko ws. sytuacji w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Wypowiedziała się w nim w najważniejszych sprawach dotyczący pracowników PLK. Obejmowało ono pięć priorytetowych zagadnień:
1. ZUZP wraz z wynikającymi z niego porozumieniami.
2. Wynagrodzenia (coroczny wzrost wynagrodzeń).
3. Zatrudnienie i bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego.
4. Spółki Grupy PKP PLK S.A.
5. Inwestycje i efektywna realizacja programów rządowych.
Stanowisko zostało przesłane do Dariusza Klimczaka Ministra Infrastruktury z prośbą o wzięcie go pod uwagę przy podejmowaniu decyzji.
W dniu 19 lutego 2024 r. otrzymaliśmy z Ministerstwa Infrastruktury pismo będące odpowiedzią na nasze stanowisko.
Zachęcamy do zapoznania się z jego treścią.

Obywatelski projekt ustawy o emeryturach stażowych trzy lata temu
opracowała „Solidarność”. Pod projektem podpisało się wtedy 235
tys. osób. Projekt zakłada wprowadzenie do polskiego systemu prawnego emerytury
przysługującej osobom urodzonym po 31 grudnia 1948 r., które osiągnęły
okres składkowy i nieskładkowy wynoszący 35 lat dla kobiet i 40 lat dla
mężczyzn.
7 luty 2024 r.

Rada Nadzorcza PLK spotkała się na comiesięcznym posiedzeniu, które odbyło się w siedzibie Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Uczestniczyli w nim dotychczasowi członkowie Rady i Zarządu PLK.
Obrady rozpoczęły sprawy proceduralne, przyjęcie porządku obrad oraz protokołu z poprzedniego posiedzenia Rady (8 stycznia 2024 r.).


Na jej podstawie średnie wynagrodzenie zasadnicze z IV kwartału 2023 r. w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., stanowiące podstawę wymiaru nagrody jubileuszowej w 2024 r., wynosi 4 332,70 zł.